Godt klædt på til vinterens glatføre

Pressemeddelelse september 12, 2006 Motor

Den 4. og 5. november skydes glatføresæsonen i gang i GF-Forsikring. Her afholder den medlemsejede forsikringsvirksomhed for 3. år i træk landsdækkende glatførekurser, der klæder deltagerne på til en våd og sjappet vinter på vejene. Det minimerer risikoen for færdselsuheld på grund af glat føre og skaber bedre bilister. Initiativet bakkes op af en række kendte danskere, som kører penge ind til Dansk Røde Kors, der som noget nyt underviser i førstehjælp på samtlige trafikanlæg.

GF-Forsikring, har i flere år afholdt glatførekurser for medlemmerne på lokale køretekniske anlæg. Forrige år blev kurserne gjort landsdækkende, og glatførekurserne er nu en tilbagevendende tradition med så stor succes, at GF-Forsikring nu for 2. år i træk udvider konceptet, så det i år omfatter hele 17 køretekniske anlæg over hele landet.

Trafiksikker førstehjælp
På glatførekurset, der finder sted i weekenden den 4. og 5. november, har hver deltager to timer på våd og tør bane inklusive instruktion og evaluering. Træningen omfatter blandt andet katastrofeopbremsning, bremse- og undvigemanøvrer samt fremprovokerede udskridningsøvelser ved træk af håndbremsen.

Herudover vil deltagerne have mulighed for at gennemføre et kort førstehjælpskursus. GF-Forsikring samarbejder nemlig i år med sin medsponsor på damelandsholdet i håndbold, Dansk Røde Kors, i forbindelse med afvikling af glatførekurserne:
Et af GF-forsikrings formål er at skabe bedre bilister. Og bedre bilister har også brug for at vide, hvordan de hjælper andre, hvis der sker en uforudset situation, der indebærer behov for førstehjælp. Derfor er GF-Forsikring i år gået sammen med Dansk Røde Kors, som afvikler introducerende førstehjælpskurser på samtlige trafikanlæg i forbindelse med afviklingen af glatførekurserne, siger administrerende direktør i GF-Forsikring, Bjarne Toftlund.
På kurserne lærer man, hvordan man skal reagere, hvis man er vidne til en ulykke, hvad man konkret kan og skal gøre og i hvilken rækkefølge.

På dagen vil der desuden være tilbud om gratis lygtekontrol og dækkontrol af lokale mekanikere. Alt sammen bidrag til højnelse af trafiksikkerheden.

Blandt deltagerne på glatførekurserne bliver en række kendte danskere, som ud over at tage selve kurset også dyster om, hvem der ved mest om førstehjælp og trafiksikkerhed.

Trafiksikkerhed og førstehjælp på nettet

Som noget nyt har GF-Forsikring i år udviklet en konkurrence, hvor deltagerne kan teste deres viden om forsikring, trafiksikkerhed og førstehjælp. For at deltage i konkurrencen, skal man svare rigtigt på 8 spørgsmål, som findes på GF-Forsikrings hjemmeside, www.gf-forsikring.dk.  Alle, der svarer rigtigt på spørgsmålene, deltager i lodtrækningen om et sæt vinterdæk fra Euromaster, og der trækkes desuden hver uge lod om et P-watch parkometer, en sikkerhedsvest og en nødhjælpspude. Sidste frist for deltagelse er søndag den 5. november. Vinderne får direkte besked.

Deltagelse i GF-Forsikrings sikkerhedsdag koster 100 kroner pr. deltager, og man kører i egen bil. Tilmelding sker ved henvendelse på telefon 63 18 14 81 den 6. oktober 2006 kl. 16.00 19.00 og den 7. oktober 2006 kl. 9.00-12.00.

Glatførekurserne afvikles på følgende anlæg:

1.Køreteknisk anlæg Fyn (Center Ellested) i Ørbæk
2.Køreteknisk Institut i Roskilde