Gør klar til milliardomsætning på fertilitets-behandling

Pressemeddelelse marts 11, 2010 Medicinal

Ny stærk personprofil skal sikre den århusianske mediotek-virksomhed Unisense Fertilitech et solidt fodfæste på det internationale marked for kunstig befrugtning.

Søren Ankerstjerne (jpg)
Søren Ankerstjerne skal få EmbryoScope ud på verdensmarkedet.

Unisense Fertilitech har ansat den 36-årige Søren Ankerstjerne til at varetage driften i den unge forskningsbaserede virksomhed, der har udviklet banebrydende teknologi indenfor fertilitets-behandling. Hans opgave bliver at skabe de nødvendige rammer for, at Unisense Fertilitech kan bevæge sig succesfuldt fra udvikling til kommerciel succes på det hastigt voksende internationale marked for kunstig befrugtning.
Søren Ankerstjerne kommer fra en stilling som salgs- og supply chain-direktør i en af landets største it-virksomheder, har en executive MBA i forandringsledelse, og figurerede i 2007 på Berlingske Nyhedsmagasins liste over de 100 største unge talenter i dansk erhvervsliv.
Med ansættelsen har Unisense Fertilitech sikret sig endnu en stærk profil til virksomhedens højtuddannede og erfarne team.
”Vi er altid meget ydmyge overfor at igangsætte aktiviteter, hvor vi ikke har erfaring, eftersom det er vigtigt, at vi rykker meget hurtigt og ikke har tid til at ’betale lærepenge.’ Derfor hyrer vi ekspertise på et højt niveau, i dette tilfælde Søren Ankerstjerne, som har en lang erfaring fra både logistik, drift, salg og marketing til at varetage netop disse ansvarsområder i Unisense Fertilitech,” siger adm. direktør  Jens K. Gundersen.

Fra udvikling til forretning
Siden etableringen i 2003 har virksomheden udviklet og patenteret det såkaldte EmbryoScope, som kan bidrage til at øge succesraten ved kunstig befrugtning dramatisk. Det sker ved hjælp af en avanceret rugekasse og et 4D-kamera, som gør, at man kan udvælge det bedste og mest levedygtige befrugtede æg til en reagensglasbehandling.
Opfindelsen har allerede skabt international opsigt og placerer den århusianske virksomhed et godt stykke foran sine konkurrenter. Nu er tiden inde til at få teknologien ud på markedet. Virksomheden forventer at omsætte for op mod 1,5 mia. kr. om året i løbet af de næste fem-syv år.
Søren Ankerstjerne skal sørge for, at vitale funktioner som salg, drift, logistik, indkøb, lager og markedsføring fungerer optimalt, så virksomheden kan udnytte og fastholde sit forspring på det internationale marked.
”Vores opsigtsvækkende teknologi er kun første del af produktporteføljen, som skal sælges, leveres og installeres globalt. Derefter kommer en lang række softwareprodukter - og det er en stor øvelse at få alt det op at køre. Så en af mine opgaver bliver at få bygget en global leverance- og service model,” siger Søren Ankerstjerne, der er meget glad for sin nye udfordring.
”Unisense Fertilitech er en potentiel dansk industrisucces, og det er grunden til, at jeg sagde ja. Her er et kæmpe potentiale, og folk brænder virkelig for det, de laver,” siger han.

Samarbejde med IVIA
Søren Ankerstjerne har ikke siddet stille i mange minutter, siden han tiltrådte 1. februar. Allerede indenfor de første uger af sin ansættelse var han tre dage i Spanien for at holde møder med IVIA, en af verdens største og mest anerkendte fertilitetskæder.
”Vi har indgået et tæt strategisk samarbejde, som vi forventer os meget af,” siger Søren Ankerstjerne.
Unisense Fertilitech har de nødvendige certificeringer klar til at indtage Europa, og efter sommerferien er USA på plads. Herefter venter resten af verden.

Unisense Fertilitech A/S blev grundlagt i 2003 som et datterselskab til Unisense A/S. Virksomheden udvikler og sælger teknologi og software til forbedring af kunstig befrugtning. Den har 25 ansatte og har til huse i eget domicil ved siden af Skejby Sygehus i Århus.
Læs mere på www.fertilitech.com.

Medicinal

Søren Ankerstjerne (jpg)