Friskblandet pistol-klor effektiv mod virus

Pressemeddelelse november 24, 2009 Erhverv

En ny måde at bruge klor på er testet 100 gange mere effektiv over for bakterier, vira og sporer end traditionelle klorprodukter. Alligevel er løsningen pH-neutral og store arealer desinficeres billigt, nemt og miljøskånsomt

Sagewash 1 b

H1N1 har lært os, at hænderne gerne må dufte af sprit, og at vi skal hoste i ærmet. Men hvad med alle de andre vira og bakterier på steder, hvor mange færdes - i institutioner, skoler, omklædningsrum, toiletter og på offentlige steder. Et amerikansk patent er kommet til Danmark med en mission om at gøre desinfektion både billig og overkommelig, også hvor der er tale om inventar og kvadratmetre. Sagewash™ Sanitizer er af udseende en sprøjtepistol, men med indbygget teknologi, der doserer hypoklor i friskblandet form. Desinfektionsvæsken er testet op til 100 gange mere virksom overfor vira og bakterier end flydende kloralternativer – alligevel er den bionedbrydelig, pH-neutral og fri for skadelige stoffer.

Klor og klor er to forskellige ting
- De fleste har lært, at klor er noget, vi skal holde os fra, undtagen i svømmehallen, siger Brian Bække,adm. direktør i Easysan ApS., der har agenturet på Sagewash™ Sanitizer.

- Derfor er det revolutionerende, at vi her arbejder med en klorform og en opløsning, der ikke er meget mere koncentreret end vandet i svømmehallen. Som hverken ætser eller bleger og som man skal bruge forsvindende lidt af for at opnå effekt.

Teknologien i pistolen sørger for, at tørstofklor og vand forenes i en væske med højt indhold af frisk blandet aktivt klor (hypoklor syre), der ifølge tests er op til 100 gange mere effektiv end aktivstoffet i flydende klorprodukter (hypoklor ioner). Blandingen sker, når rindende vand løber gennem pistolen og optager klor fra patronen. Væsken spules ud og dræber ved at angribe mikrobernes cellevægge, hvorved klormolekylerne opløser sig.

- Fordi leveringen er stabil og kloren virker øjeblikkeligt uden behov for efterskyl, kan både vand- og klorforbrug reduceres kraftigt uden at gå på kompromis med effektiviteten, siger Brian Bække, som har store forventninger til produktet, der i USA er EPA-registreret (Environmental Protection Agency) og i Danmark er vurderet ufarlig og uden skadelige stoffer.

Effektiv over for influenza
Da én tablet rækker til 4.000 liters desinfektion er løsningen et relevant bud på desinfektion af større arealer, hvor der er vandudtag og afløb i gulvet. I USA og England er pistolen brugt på en række markeder, blandt andet i industrikøkkener, hvor mange vira og bakterier slås ihjel ved ganske lave mængder af hypoklor syre. Løsningen er testet effektiv overfor E. Coli bakterier og Polio type III virus, begge multiresistente mikrober, der bruges som målestok for desinfektionsmidlers effektivitet. Blandingen er testet virksom overfor fugleinfluenza, H5N1. På den baggrund anses blandingen virksom overfor svineinfluenza, H1N1.

Faktaboks 1

40 års erfaring med hygiejne
Bag produktet står det engelsk-amerikanske firma Sage Sanitizing Systems, der i mere end 40 år har leveret hygiejne- rengørings- og desinfektionsprodukter til bl.a. fødevarebranchen og dyrevelfærdsbranchen.

Faktaboks 2
Fri for skadelige stoffer
Chemtox-Trotters, førende rådgiver i Skandinavien indenfor kemi, har i oktober 2009 erklæret brugsblandingen fri for kræft- og allergifremkaldende stoffer, organiske opløsningsmidler og reproduktionsskadelighed.

For dokumentationwww.easysan.eusamt yderligere information : Brian Bække, EasySan Aps,telefon:70 26 24 21.

Erhverv