Friland udvider

Pressemeddelelse maj 17, 2010 Livsstil

Gennem de første etableringsår fulgte DR2 familierne i den bæredygtige landsby. Her bliver bygget af natur- og genbrugsmaterialer og etableret selvstændige erhverv. Nu kan flere få opfyldt drømmen om frihed i landsbyfællesskabet

2009 rejsning af spær, lod 7

’Friland’ betegner en ny landsby på Djursland, som blev startet i 2002 med plads til 14 husstande. I 2006 kom endnu et stykke jord og 11 nye husstande til. Og nu udvides for 2. gang, og der inviteres til orienteringsmøde lørdag d. 19. Juni kl. 13 i områdets fælleshus, Ravnen.

Grundidéen for Friland er tanken om det fri liv under ansvar. Man går efter den økonomiske frihed, der opnås ved gældfri huse, og disse bygges med tanke for naturens kredsløb. Det vil sige, at der primært bygges af naturens egne materialer og af genbrugsmaterialer. Det nuværende Friland byder derfor på en blanding af halmhuse, træhuse og enkelte stenhuse, som er bygget af ubrændte lersten og genbrugsmursten. Flere steder ses levende tage med græs og stenurter. Isoleringsmaterialerne er foruden halm også bl.a. muslingeskaller, træuld, hør- og hampefibre.

Friland er et eksperimentarium og innovatorium på energi- og miljøområdet. Der satses på velisolerede huse og der eksperimenteres med alternativer til de gængse opvarmningsmetoder. Masseovne, såkaldte fleksovne og forskellige typer solvarmeanlæg er at finde i husene,  der også mht. arkitektur vidner om stor fantasi.

Den økonomiske frihed anvendes bl.a.  til at forfølge erhvervsdrømme.  Det er hensigten, at en i hver husstand etablerer sig med eget erhverv i landsbyen, og flere har gjort hobby til erhverv. De nuværende erhverv spænder fra sundhedsområdet og madlavning, over redaktørvirksomhed til forskellige grene inden for bærebygtigt og økologisk byggeri.

Det ultimative mål er at give mennesker en ramme for at udleve deres drømme i et miljø med mangfoldighed. De mange hjemmearbejdspladser og den lave husleje giver et frirum med mere landsbyliv i dagligdagen – som kontrast til sovebyerne. Fællesskaber opstår omkring fx. indkøb og grøntsagsdyrkning, fælleshus, saunahytte, Frilandshaven og den årlige FrilandsMesse. Store, grønne fællesarealer inspirerer til et sundt børneliv.

Beboere i det nuværende Friland har primært været selvbyggere. I den kommende 3. fase åbnes op for bestilt byggeri, idet nogle af de erfarne byggefolk er gået sammen om give tilbud om et færdigbygget råhus. Der vil primært blive tale om mindre rækkehuse. Også ældreboliger er på tapetet, ligesom småhuse til yngre mennesker kan blive en realitet, hvis der er interesse for det.

Tilmelding til orienteringsmødet kan ske via www.friland.org, hvor der også kan findes yderligere information.

Livsstil