Fremstød for grøn livsstil

Pressemeddelelse september 9, 2005 Natur

Økologisk mad hovedemne for weekend i Guldborgmed kendt TV-kok som central figur.

Bose1 9b
Forbrugere med hang til en grøn eller endnu grønnere livsstil kan få stort udbytte af at stævne sammen til et weekend-arrangement, der holdes under titlen ”Grønne Dage Skønne Smage” 24. og 25. september i en økologisk æbleplantage på Grubbevej 10, 4862 Guldborg.

Arrangøren er organisationen Grønne Familier, der i samarbejde med LOF Sakskøbing og Projekt Grønt Amt har sammensat et program omkring mad, debat og underholdning med TV-kokken Henrik Boserup som én af søndagens attraktioner. Lokale producenter udstiller deres økologiske og miljøvenlige varer, samt grønne foreninger og institutioner inspirere vil inspirere os alle til at tænke grønt i hverdagen.

Begge dage fører frugtavler Bent Jensen gæsterne gennem plantagen og fortæller om sin økologiske frugt- og ægproduktion, og lørdagen rummer desuden en times sang og musik ved noget så usædvanligt som middelalder-dansegruppen Falsterpiben, der søndag afløses af De Grønne Spillemænd. Der er program fra 10 17 begge dage. Entre kr. 20, børn gratis.

Økologiske produkter til debat
Mens fiolen klinger, tryller Henrik Boserup med lokale råvarer og uddeler smagsoplevelser med rund hånd. Han giver også sit bud på fremtidens fødevarer og kvalitetskrav og på, hvorfor økologiske levnedsmidler er så væsentlige. Hans ofte provokerende meninger og naturligvis hans store talenter i et køkken kommer ikke mindst til udtryk, når han taler om de valg, vi træffer omkring mad, og hvordan mad og brændstof hænger sammen. Her kan han boltre sig hjemmevant som i TV-programmerne ”Vild i varmen” og ”Vis mig dit køleskab” eller i restauranterne Boserups Kærlighed og d´Angleterre.

Kokken er endvidere deltager i en debat om miljø og vilkår for økologisk produktion i Danmark sammen med viceformand i Dansk Landbrug Henrik Høegh og næstformand Henrik Refsgaard fra Økologisk landsforening. Ordstyrer bliver Kåre Rasmussen fra Fuglse. De vil diskutere bæredygtig udvikling i landdistrikterne, samt hvorvidt økologiske produktioner og nicheprodukter kan bidrage.

Arrangementet garneres af et stort økologisk marked, der omfatter spisevarer fra frugt og grøntsager til alskens kød, øl, slik og kager. Der vises økologiske materialer, såsom rapsolie der kan bruges som brændstof, silikatmaling og ålegræsisolering. Publikum kan også aflevere æbler til et mosteri, der gratis forvandler frugten til æblemost, og i en café fås smagsprøver af de udstillede produkter.

Deltagerne kan være nogenlunde sikre på en uforstyrret oplevelse, idet børnenes opmærksomhed vil være fanget af et kreativt værksted med billedkunstner, ridning på bryggerheste, orienteringsløb, bålmad, klappedyr og meget andet. Og alle kan begge dage være med i en konkurrence om et weekend-ophold med økologisk mad på Liselund ny Slot på Møn.
Den økologiske plantage ligger ved Majbølle syd for Motortrafikvejen (E47) mod Rødby.

Yderligere oplysninger fås hos Grønne Familier v/ Annemette Bargum på tlf. 54 84 48 37, e-mail: [email protected] Se mere på www.GFstorstroem.dk

(Billedtekst:)
TV-kokken Henrik Boserup ønsker sammen med Grønne familier debat om økologien weekenden 24-25. august i Guldborg.

Natur