Freelancere har fremgang i krisetider

Pressemeddelelse februar 23, 2010 Erhverv

Fleksibilitet, stor ekspertise og projektansættelser giver virksomheder store fordele i at bruge freelancere i stedet for at fastansætte nye folk

Finanskrisen præger stadig økonomien betragteligt og krisen er langtfra overstået. Dansk Erhverv forudser, at der tidligst i 2012 vil ske en vending væk fra krisen. Det betyder, at der i de nærmeste år stadig vil være mange virksomheder, der må afskedige medarbejdere.

Når krisen kradser, er der endnu større fordele i at vælge freelancearbejdskraft for virksomhederne, fordi det er muligt at tilrettelægge indsatsen og få nøjagtig den ekspertise, der er brug for i præcis den periode, hvor et projekt sættes i gang.
Det mener Michael N. Wilkens, direktør i Pinpointers A/S, som er et konsulentfirma, der lever af at rådgive virksomheder i at udvikle de strategiske sider af forretningen. Han har mange års erfaring som leder i erhvervslivet og har selv oplevet de fordele, der er ved at benytte freelancere indenfor alle typer arbejdsområder.

”Både inden for it-branchen, men også i mange andre brancher, bruger flere og flere virksomheder freelancere og projektansatte. Det er dels fordi, at de kan købe personen med kompetencen og dels fordi, at de dermed gør virksomhedens faste omkostninger variable, hvilket er en stærk trend og vigtig faktor i disse kriseår, hvor virksomhederne skal kunne skrue op og ned for aktiviteterne med kort varsel,” siger Michael N. Wilkens.

Flere søger freelancere
Flexer.dk er Danmarks største portal for freelancere. Her kan virksomheder udbyde opgaver til mere end 1000 danske freelancere indenfor blandt andet it, marketing og kommunikation. Michael Wolstrup, der er stifter og ejer af Flexer.dk, oplever en stigning i antallet af opgaver på portalen.
”Det er tydeligt, at de dygtige freelancere er mere eftertragtede, når der er finanskrise og vi ser, at der er stort behov for at finde freelancere med meget præcise kompetencer. Der opstår et øget behov for at bruge arbejdskraft i en periode i stedet for at virksomheden laver nye fastansættelser. Den enkelte freelancer har typisk færre faste omkostninger, og har mulighed for hurtigt at tilpasse sig modsat de større virksomheder med flere medarbejdere. Den fleksibilitet kan virksomhederne få gavn af ved at bruge freelancere, siger Michael Wolstrup.

Stigning i projektansættelser
Michael N. Wilkens fra Pinpointers A/S peger på, at der er flere fordele og mange penge at spare for virksomhederne ved at benytte en tjeneste som Flexer.dk.
”Der er mange firmaer og enkeltpersoner der tjener god penge på at skabe kontakten mellem virksomheder og konsulenter. Med Flexer har du selv den direkte kontakt til mange hundrede konsulenter uden fordyrende mellemled på typisk 20 -50%. Det giver store besparelser,”
siger Michael N. Wilkens og forklarer, at han via sin virksomhed ser en tydelig tendens i dansk erhvervsliv. Tendensen er, at der i de kommende år vil ske en ændring i måden som virksomheder rekrutterer medarbejdere på og at det i høj grad vil ske via flere midlertidige projektansættelser af freelancere.
”Brugen af freelancekonsulenter er et strategisk valg. Det giver stor fleksibilitet. Samtidig afstemmes kompetencer og bemanding efter de eksisterende projekter.  Når opgaven er afsluttet stopper freelancekonsulenten og dermed også omkostningerne til freelanceren,” siger Michael N. Wilkens.

Erhverv