Forkæl en krog med en clematis

Pressemeddelelse juni 13, 2006 Landbrug og Fiskeri

Clematis er en taknemmelig prydplante, der lyser op i hver en krog af haven. Én kollektion er særlig god til krukker på terasse og balkon

Boulevard udendrs
De fleste hus- og haveejere kender problemet med at have en krog ved en mur eller et bart hjørne i den ene ende af altanen, som man gerne hurtigt vil have til at se skønt ud. I disse tilfælde er der masser af hjælp at hente hos den smukke og taknemmeligt hurtigtvoksende clematis.

Især én bestemt kollektion egner sig til, at man planter den i krukker. Den er derfor særdeles velvalgt til terasser, altaner og balkoner.
Kollektionen hedder Boulevard(R) Evision(TM) & Poulsen(R).

Denne clematiskollektion udmærker sig blandt andet ved, at sorterne er særligt kompakte, altså med et tæt, grønt løv og et hav af knopper og blomster.
En anden fordel er, at den blomstrer tidligt og bliver ved med at sprede sine skønne kronblade ud hele sæsonen. Blomsterne er 10-15 centimeter store, og de fås i mange, forskellige farver fra hvide over forskellige lilla nuancer til dybe, nærmest royale, klare blå farvetoner. Disse clematisplanter sælges under navnene Angélique(TM), Cézanne(TM), Chantilly(TM) og Parisienne(TM). Det er navne, der passer fortræffeligt til planternes på en gang sarte finhed og høje kvalitet.

Hvad enten man vælger Angélique, Cézanne, Chantilly eller en Parisienne, gælder det, at planten ikke må tørre ud. Den skal også gødes jævnligt.
Til gengæld får man en fuldt vinterhårdfør plante, der også sagtens klarer at blive sat direkte i jorden ude i haven. I givet fald skal den placeres, så nederste del af planten står i skygge.

En Boulevard(TM)-clematis opnår normalt en højde af cirka 1,5 meter. Første år efter udplantningen er det vigtigt at skære planten ned til cirka 1/3 over jorden. De efterfølgende forår fjerner man alle døde og svage grene.
Resten af grenene skæres tilbage til et bladpar med store knopper. Og så er det vigtigt at binde stænglerne op, så planten ubesværet kan bevæge sig op i fuld højde.

Poulsen Roser A/S har 127 års erfaring i at udvikle nye sorter af clematis og roser. Firmaet har modtaget et utal af medaljer og er leverandør til Det Kgl. Danske Hof. Poulsen Roser A/S drives af stifterens oldebarn Pernille Olesen og hendes mand Mogens N. Olesen.
Læs mere på www.poulsenroser.dk

Billedtekst:
Giv din altal, balkon eller terasse et forfinet udtryk med en clematis af Boulevard(TM)-kollektionen. For eksempel denne Parisienne(TM) Evipo019(N).

Landbrug og Fiskeri