Fokus på de store fyringsrunder

Pressemeddelelse februar 9, 2009 Uddannelse

Antallet af fyringsvarsler fra store virksomheder stiger i takt med at omsætningen falder. Fagforeninger melder, at der er flere fyringer på vej især i detail-, bygge-, industri-, og transportbranchen. I forbindelse med de store fyringsrunder, er det derfor vigtigt, at ledelsen og HR-medarbejderne er klædt ordentligt på til at varetage denne opgave.

Probanalogo

HR og ledere er nøglepersoner

I forbindelse med at flere og flere virksomheder oplever nedadgående omsætning, kan det for virksomhederne desværre vise sig nødvendigt at afskedige en række dygtige medarbejdere. Et tiltag der skal håndteres professionelt og med ekspertise. Både af hensyn til de afskedigede medarbejdere, men også i forhold til de tilbageværende medarbejdere og virksomhedens omdømme. Denne proces håndteres optimalt ved styring og planlægning, er HR-afdelingen og lederne nøglepersoner. Der findes som udgangspunkt ingen rigtig måde at gøre det på, hvorfor HR og lederens kendskab til organisationen er afgørende for det gode forløb.

Afskedigelse af medarbejdere

Når virksomheden har truffet beslutningen om at afskedige en række medarbejdere som en økonomisk konsekvens af krisen, kan udførelsen ske på mange måder. Selvom krisen skaber begrænsede ressourcer bør det altid tilstræbes, at måden er etisk og samfundsansvarlig korrekt. Hvis muligheden, tiden og ressourcerne er til stede, bør man for medarbejderne og virksomhedens bedste forsøge genplacering eller outplacement. Hvis ikke genplacering er en mulighed, kan man hjælpe medarbejderen med jobsøgninger, referencer, hjælp til professionel assistance etc. for på denne måde at hjælpe medarbejderen bedst muligt videre.

Kollektive afskedigelser

Ved kollektive afskedigelser er fremgangsmåden væsentlig, fordi der er tale om en langvarig proces, som kan skabe stor uro både internt og eksternt. Organisationen bør derfor overveje, om afskedigelserne skal finde sted i en eller flere runder og hvordan den vil gribe afskedigelserne an. Når først beslutningen om personalereduktionen er taget, bør der gøres kort proces for at mindske uroen og utrygheden mest muligt og genoprette normale tilstande. Det er vigtigt, at organisationen er åben omkring afskedigelserne og årsagen til dem.

Tilbageværende medarbejdere

Selvom fokus med rette er på de medarbejdere, som er blevet afskediget, sker det desværre ofte, at man helt glemmer de tilbageværende medarbejdere. I perioden efter afskedigelserne er blevet offentliggjort, er det en naturlig reaktion for mange at besidde en følelse af tvivl, utryghed og dårlig samvittighed. Især dukker tanken om eventuelle yderligere fyringer op hos mange. Det er derfor vigtigt, at, man er klar og ærlig i kommunikationen, da den kan aflive mange unødvendige spekulationer og bekymringer. Derudover er det essentielt at være bevidst om forskellen af at motivere og skabe gejst i en nedtur end i en optur. Når stemningen er en anelse trykket, har medarbejderne et forstærket behov for nærvær, ros, støtte og anerkendelse.

HR Konsulentuddannelse

Probana / Aktiv Kurser udbyder HR Konsulentuddannelsen, som tager udgangspunkt i den grundlæggende læring om Human Resource Management og belyser over seks moduler, hvorledes arbejdsopgaver inden for HR løses optimalt, og hvordan HR's rolle kan optimere processerne i organisationen. Der arbejdes med følgende overordnede temaer i løbet af uddannelsen: personalepolitik og -administration, rekruttering og udvælgelse, medarbejderudviklingssamtaler og -udvikling, løn og kompensation, personalejura, og afskedigelser. Læs mere om uddannelsen her: www.probana.com/hrk.asp

Læs desuden om vores øvrige uddannelser inden for: Ledelse, psykologi og kommunikation på: www.probana.com

Uddannelse