Flot reduktion i antallet af arbejdsulykker

Pressemeddelelse december 13, 2004 Natur

92 store danske virksomheder har i gennemsnit reduceret deres arbejdsulykker med 21 pct. over en fire-års periode. I den bedste ende af skalaen ligger 23 virksomheder med en reduktion på over 50 pct.

Arbejdstilsynet tog i 2001 initiativ til et samarbejde med 100 private og offentlige virksomheder om at nedbringe antallet af arbejdsulykker. Det karakteristiske ved virksomhederne var, at de havde mange ansatte, og at de derfor samlet set anmeldte mange arbejdsulykker. Virksomhederne var således ikke specielt farlige arbejdspladser, men simpelthen meget store. Målet med samarbejdet var, at de 100 virksomheder der i 1997-99 tilsammen tegnede sig for 25 pct. af de anmeldte arbejdsulykker skulle reducere antallet af arbejdsulykker med mindst ti pct. inden 2003.

Og dét mål er nået. Arbejdstilsynets opgørelse viser, at de 92 tilbageværende virksomheder tilsammen har skabt en reduktion i antallet af anmeldte arbejdsulykker på 21 pct. fra 1999 til 2003.

I absolutte tal er der tale om, at virksomhederne i perioden 1997-99 i gennemsnit anmeldte i alt 16.557 arbejdsulykker om året. I 2002 anmeldte virksomheder i alt 14.811 arbejdsulykker, mens de i 2003 tilsammen anmeldte i alt 13.050 arbejdsulykker.

- Det er et særdeles positivt resultat, der lover godt for den fremtidige indsats for at forebygge arbejdsulykker, sagde direktør Jens Jensen, Arbejdstilsynet, da han i dag offentlig-gjorde resultatet af indsatsen på Arbejdsmiljørådets Sikkerheds-dag i Nyborg.  64 pct. af virksomhederne har nået det ambitiøse mål om at reducere antallet af arbejdsulykker med mindst ti pct. set over hele perioden. Hertil kommer 11 virksomheder, der har reduceret deres arbejdsulykker med mere end ti pct., hvis man alene ser på perioden fra 2002 til 2003, oplyste han.

- Det er tal, der med al ønskelig tydelighed viser, at det nytter noget at sætte fokus på forebyggelsen og at gøre en indsats for at forhindre arbejdsulykker. Og så skal man heller ikke glemme, at indsatsen betyder, at næsten 3.500 mennesker er blevet skånet for at komme ud for den arbejdsulykke, som statistisk set ville have ramt dem, hvis der ikke var blevet gjort en særlig indsats, sagde Jens Jensen.

Den manglende reduktion i antallet af arbejdsulykker hos de resterende virksomheder kan delvist forklares med en betydelig stigning i antallet af ansatte som følge af bl.a. fusioner og sammenlægninger. Jens Jensen oplyste, at der således kun i enkelte tilfælde er behov for en øget indsats fra Arbejdstilsynets side for at sætte en positiv udvikling i gang på disse virksomheder.

Seks grupper af virksomheder
Arbejdstilsynet har inddelt de 100 virksomheder i seks grupper afhængigt af deres reduktion i antallet af arbejdsulykker.

Antal virksomhederReduktion af arbejdsulykker

Gruppe 123Over 50 pct.
Gruppe 230Mellem 20 og 50 pct.
Gruppe 311Mellem 10 og 20 pct.
Gruppe 419Mellem +10 og 10 pct.
Gruppe 59Stigning på over 10 pct.
Gruppe 68Virksomheder, der er lukket, outsourcet eller fusioneret

100 virksomheder blev til 92
Arbejdstilsynet tog i 2001 kontakt til 100 virksomheder for at etableret et samarbejde om ulykkesforebyggelse. Siden da er tre virksomheder lukket, en virksomhed har outsourcet sin produktion, mens fire af virksomhederne er en del af eller fusionerede ind i en anden af de 100 virksomheder. Der er derfor 92 virksomheder tilbage.

Der er endvidere sket ændringer i en del af virksomhederne, der har betydning for udviklingen i antallet af arbejdsulykker. Det gælder bl.a. fusioner samt stigninger og fald i antallet af ansatte.

Natur