Flere penge til trafiksikkerheden

Pressemeddelelse november 4, 2006 Motor

GF Sikkerhedspris gives hvert år til et eller flere initiativer, som har til formål at fremme trafiksikkerheden i Danmark. Lørdag den 4. november delte to vidt forskellige projekter prisen, som er på i alt 200.000 kroner. Den ene prisoverrækkelse fandt sted i Ellested på Fyn og gik til Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede, der vil indføre en landsdækkende ’Nakkestøttedag’. Initiativet skal i første omgang efterprøves på Fyn.

I weekenden afviklede GF-Forsikring de årlige glatførekurser på 17 køretekniske anlæg over hele landet, og i den forbindelse blev den årlige GF Sikkerhedspris uddelt.

Pris til gennemførelse af pilotprojekt på Fyn

En af de to prismodtagere var Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede (PTU), der modtog 100.000 kroner til et pilotprojekt til indførelse af en årlig landsdækkende Nakkestøttedag. Formålet med afviklingen af en Nakkestøttedag er at øge opmærksomheden mod betydningen af rigtigt indstillede nakkestøtter. Den er nemlig større, end de fleste er klar over. Korrekt indstillede nakkestøtter kan imødegå mange af de såkaldte piskesmældsskader.

Pilotprojektet skal gennemføres på Fyn og vil blive afviklet i løbet af foråret 2007. Når de første erfaringer er indhentet, vil initiativet blive videreført, så det kan blive landsdækkende.

Ifølge sundhedsstyrelsen udsættes cirka 6.000 danskere for en piskesmældsskade hvert år, og antallet er stigende. 5-10% af disse mennesker får varige skader, som ofte medfører tab af arbejdsevne og livskvalitet som følge af alvorlige kroniske smerter, koncentrationsbesvær, svimmelhed, forringet hukommelse og andre kognitive skader. Har man indstillet sin nakkestøtte rigtigt, vil mange af skaderne imidlertid kunne undgås helt.

Priskomiteen for GF Sikkerhedspris har derfor vurderet, at en national Nakkestøttedag kan henlede opmærksomheden på værdien af at indstille nakkestøtter personligt - samt på vigtigheden af at holde afstand til forankørende.
Prisen blev uddelt af vicedirektør i Rådet for Større Færdselssikkerhed, Michael Vendelbo samt administrerende direktør Bjarne Toftlund fra GF-Forsikring, der begge er medlemmer af priskomitéen.

Fortsat støtte til Pårørendekorpset

Den anden halvdel af prisen blev for andet år i træk tildelt Pårørendekorpset, der er det officielle navn på en gruppe af aktive pårørende til nærtstående, der har mistet livet i trafikken.
Medlemmerne af Pårørendekorpset ønsker at gøre en forskel ved at bruge deres personlige tragedie som afsæt til at påvirke andre trafikanter til at køre mere sikkert i trafikken. Med tildelingen af 100.000 kroner fra GF Sikkerhedspris sidste år fik en gruppe på - foreløbig - 11 pårørende fra hele landet mulighed for at udvikle deres egen hjemmeside, hvor man både kan se og høre de mange personlige beretninger. En væsentlig del af Pårørendekorpsets arbejde består desuden i at besøge fx tekniske skoler, produktionsskoler og kaserner, hvor de fortæller om konsekvenserne af deres personlige tragedie, omstændighederne omkring selve ulykken, og hvordan tiden herefter har været for dem, der stod den dræbte nær. Formålet er at reducere antallet af trafikulykker, og de hidtidige erfaringer tyder på, at historierne sætter sig fast, så eleverne efterfølgende faktisk tænker lidt mere over, hvordan de gebærder sig i trafikken.
Prisen, der skal sikre, at Pårørendekorpset kan fortsætte det meningsfyldte arbejde og sikre, at det kan blive en veletableret institution inden for forebyggelse af trafikulykker, blev overrakt på det Køretekniske Anlæg i Horsens af medlem af Folketingets Trafikudvalg, Kim Andersen, der samtidig er medlem af priskomitéen.

Priskomitéen udgøres af formand Michael Vendelbo, vicedirektør i Rådet for Større Færdselssikkerhed, chefen for Rigspolitiet Færdselsafdelingen Fyn, Peder Pedersen, medlem af Folketingets Trafikudvalg, Kim Andersen, advokat Iben Lindhardt fra Krarup Advokater i Odense samt administrerende direktør Bjarne Toftlund og formand Svend Anker Petersen fra GF-Forsikring.

Fotos: Formand Holger Kallehauge for PTU (landsforeningen for polio- trafik- og ulykkesskadede) modtog 100.000,- som blev overrakt af Michael Vendelbo, vicedirektør for Rådet for Større Færdselssikkerhed og adm. dir. Bjarne Toftlund fra GF.

Motor