Flere penge til trafiksikkerheden

Pressemeddelelse november 4, 2006 Motor

GF Sikkerhedspris gives hvert år til et eller flere initiativer, som har til formål at gøre en aktiv forskel for trafiksikkerheden i Danmark. De to modtagere af dette års sikkerhedspris på i alt 200.000 kroner, blev offentliggjort den 4. november. Den ene prisoverrækkelse fandt sted i Horsens og gik til en gruppe aktive pårørende, der har mistet nærtstående i trafikken.

I weekenden afviklede GF-Forsikring de årlige glatførekurser på 17 køretekniske anlæg over hele landet, og i samme forbindelse blev den årlige GF Sikkerhedspris uddelt. Prisen, der i år er fordelt på to initiativer, blev uddelt af repræsentanter fra priskomitéen og GF-Forsikring på de køretekniske anlæg i henholdsvis Horsens og Ellested på Fyn.

Fortsat støtte til Pårørendekorpset

I Horsens blev prisen overrakt Bettina Pedersen fra Vildbjerg, der tog imod de 100.000 kroner som repræsentant for Pårørendekorpset, der er det officielle navn på en gruppe af aktive pårørende til nærtstående, der har mistet livet i trafikken.
Medlemmerne af Pårørendekorpset ønsker at gøre en forskel ved at bruge deres personlige tragedie som afsæt til at påvirke andre trafikanter til at køre mere sikkert i trafikken. Korpset fik også i 2005 tildelt 100.000 kroner fra GF Sikkerhedspris, og dermed fik en gruppe på - foreløbig - 11 pårørende fra hele landet mulighed for at udvikle deres egen hjemmeside, hvor man både kan se og høre de mange personlige beretninger. En væsentlig del af Pårørendekorpsets arbejde består desuden i at besøge fx tekniske skoler, produktionsskoler og kaserner, hvor de pårørende fortæller om konsekvenserne af deres personlige tragedie, omstændighederne omkring selve ulykken, og hvordan tiden herefter har været for dem, der stod den dræbte nær. Formålet er at reducere antallet af trafikulykker, og de hidtidige erfaringer tyder på, at historierne sætter sig fast, så eleverne efterfølgende faktisk tænker lidt mere over, hvordan de gebærder sig i trafikken.
Prisen, der skal sikre, at Pårørendekorpset kan fortsætte det meningsfyldte arbejde og sikre, at korpset kan blive en veletableret institution inden for forebyggelse af trafikulykker, blev overrakt af medlem af Folketingets Trafikudvalg, Kim Andersen, der samtidig er medlem af priskomitéen.

Forebyggelse af piskesmældsskader

Det andet projekt, der fik tildelt GF Sikkerhedspris, går ud på indførelse af en årlig, landsdækkende Nakkestøttedag. Bag projektet står Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede (PTU), der modtog 100.000 kroner til gennemførelse af et pilotprojekt på Fyn. Når de første erfaringer er indhentet, vil initiativet blive videreført, så det kan blive landsdækkende.
Betydningen af rigtigt indstillede nakkestøtter er større, end de fleste er klar over. Alligevel er området lavt prioriteret, selvom korrekt indstillede nakkestøtter kan imødegå mange af de såkaldte piskesmældsskader, som rammer 6.000 danskere om året.
Priskomitéen har derfor vurderet, at en national Nakkestøttedag kan henlede opmærksomheden på værdien af at indstille nakkestøtter personligt - samt på vigtigheden af at holde afstand til forankørende.
Prisen blev uddelt af vicedirektør i Rådet for Større Færdselssikkerhed, Michael Vendelbo samt administrerende direktør Bjarne Toftlund fra GF-Forsikring, der begge er medlemmer af priskomitéen.

Priskomitéen udgøres af formand Michael Vendelbo, vicedirektør i Rådet for Større Færdselssikkerhed, chefen for Rigspolitiet Færdselsafdelingen Fyn, Peder Pedersen, medlem af Folketingets Trafikudvalg, Kim Andersen, advokat Iben Lindhardt fra Krarup Advokater i Odense samt administrerende direktør Bjarne Toftlund og formand Svend Anker Petersen fra GF-Forsikring.

Fotos: Medlem af Folketinget og medlem af Priskomitéen, Kim Andersen, overrækker Sikkerhedsprisen til Bettina Pedersen på vegne af Pårørendekorpset.

Motor