Fladskærme og gratis Internet i X busserne

Pressemeddelelse juni 15, 2009 Motor

Efter en forsøgsperiode på godt et halvt år, installeres der nu fladskærme og gratis Internet i samtlige 46 X busser i Jylland. Passagererne kan således tjekke mails, surfe på nettet og blive nyhedsopdateret via et såkaldt Infotainmentsystem under transporten.

MG 8500

Infotainmentsystemet kombinerer trafikinformationer, nyheder og reklamer via 2 specialdesignede fladskærme, som er placeret henholdsvis forrest og midt i bussen. Skærmene opdateres løbende via mobilnettet. Ud over trådløst Internet og Infotainment vil en del af busserne blive installeret med Dankortbetalingsterminaler.

Passagererne er begejstrede

Det bliver nu meget mere attraktivt at benytte bussen forsikrer sekretariatsleder fra X bus, Kristian Jahn. Vi har under testperioden haft 5 busser installeret med systemet og tilbagemeldingerne fra en netop overstået brugerundersøgelse har været overvældende gode. Vi har oven i købet fået uopfordrede mails fra passagerer, som glædes over de nye muligheder i busserne. Det bedste ved det hele er, at hverken passagererne, vognmændene eller vi har omkostninger forbundet med systemet. Det hele er finansieret via reklamesalg på skærmene fortæller Kristian Jahn.

Bedre information undervejs

Men skærmene bruges selvfølgelig også til andet end reklame, bemærker Kristian Jahn, og tilføjer: "Der vil løbende blive bragt nyheder undervejs, og skærmene giver os mulighed for at informere passagererne om f. eks. forsinkelser og  ændringer på grund af vejarbejder".

Et gennemtestet system

X bus har indgået aftale med virksomheden Adibus fra Skive omkring etableringen af systemet. Adibus har erfaringer med lignende systemer i hhv. Skives bybusser samt rutebusser i Herning-Ikast-Brande området. Henrik Eriksen fra Adibus ser også gode perspektiver i projektet. Det er glædeligt, at vi positivt kan bidrage til fremme af den offentlige transport samtidig med, at vi forhåbentligt kan drive en fornuftig forretning på projektet. Vi har gennem de sidste 3 år arbejdet hårdt på at udvikle og forbedre systemet, så vi i dag har et funktionsdygtigt og fejlfrit system med en sublim Internetdækning, uanset hvor bussen befinder sig, siger Henrik Eriksen.

Nyt reklamemedie

Brian Stærk Sørensen fra Adibus ser gode muligheder for finansiering via reklamesalg til skærmene. I X busserne har vi en defineret målgruppe samt en gennemsnitlig passagertid på over 1 time. Det gør mediet ekstra attraktivt for annoncørerne. Vi har allerede kunder fra uddannelsesinstitutioner, banker, detail- og offentlige virksomheder. Da X busserne typisk kører over længere strækninger, etablerer vi nu også gps-styring af reklamerne. Det betyder, at vi kan levere reklamer ud fra kundens geografiske ønsker. Eksempelvis kan en virksomhed fra Viborg vælge at blive eksponeret i alle busser, som kommer indenfor en radius af 30 km fra byen. Vi har endvidere udviklet et system, så annoncørerne selv kan opdatere deres reklamespot via Internettet med aktuelle tilbud og informationer. Det benyttes blandt andet af jobcentre, som selv opslår aktuelle stillinger. Vi har også en biograf, som selv indsætter aktuelle filmplakater i reklamespottet slutter Brian Stærk Sørensen.

Installeringen af busserne sker løbende over sommeren og efteråret 2009.

Yderligere info: Adibus A/S . Holstebrovej 16A . 7800 Skive . Telefon 41107575 / 20626468

Motor