Færre overtrædelser på danske byggepladser

Pressemeddelelse april 7, 2005 Natur

En storstilet europæisk aktion viser, at danske byggepladser klarer sig pænt på europæisk plan, men heller ikke mere.

Arbejdstilsynene i 17 europæiske lande gennemførte i 2004 en række aktioner, der især satte fokus på fald fra højder, transport og faldende genstande på byggeplad-serne.

I den fælleseuropæiske kampagne blev der aflagt 17.000 besøg heraf var der 528 besøg på danske byggepladser. Den mest markante forskel på de danske resultater og det europæiske gennemsnit er, at der var markant færre reaktioner på de danske byggepladser. Det vil sige, at de tilsynsførende i Danmark gav færre påbud, færre forbud og færre administrative bøder end deres europæiske kolleger i gennemsnit.  Det gælder både for små, mellemstore, større og helt store bygge- og anlægsvirk-somheder.

- Det er glædeligt, at danske byggepladser ser ud til at være bedre til at overholde den nationale lovgivning end gennemsnittet i Europa, siger direktør Jens Jensen, Arbejdstilsynet. Vi kan også se en tendens til, at sikkerheden, når det drejer sig om fald fra højden, transport og faldende genstande, er noget bedre i Danmark end gennemsnittet i Europa.  Men der sker stadig alt for mange alvorlige ulykker på byggepladserne herhjemme. Det er derfor vigtigt, at  branchens arbejdsgivere og de ansatte  fortsat sætter fokus på arbejdsmiljøproblemerne, der er på mange byggepladser. -  Det er virksomhedens ansvar, at sikkerhedsforholdene altid er optimale for deres medarbejdere, og at der aldrig spilles hasard med da ansattes sikkerhed, understreger Jens Jensen.

At der stadig er alvorlige overtrædelser på de danske byggepladser fremgår fx af, at 12 pct. af de besøgte danske byggepladser ikke havde en ordentlig sikring mod fald fra højden, mens 7 pct. ikke havde tilstrækkelig forebyggelse mod faldende genstan-de.

De 17 europæiske lande, der deltog i aktionen, er de daværende 15 EU-lande samt Norge og Island.

Kontaktperson: Jørgen F. Andersen, tlf. 72 20 87 38

Natur