Europæisk arbejdsmiljøpris til dansk landbrugsprojekt

Pressemeddelelse december 13, 2005 Natur

I går vandt et dansk landbrugsprojekt arbejdsmiljøprisen European Good Practice Award 2005 i den spanske by Bilbao. Projektet skal være med til at gøre noget ved den høreskadende støj i landbruget.

"Støj i landbruget" hedder det projekt, som Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord har gennemført, og som i går blev én af seks vindere af EU's arbejdsmiljøpris Good Practice Award 2005. Prisen, der er oprettet af Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur, blev overrakt ved en ceremoni i Bilbao til Anne Marie Hagelskjær fra Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord.

19 europæiske lande havde indstillet i alt 32 projekter til konkurrencen. Formålet var at finde frem til de projekter, som på den bedste måde har gjort noget for at beskytte de europæiske arbejdstagere med høreskadende støj. De øvrige fem vindere kommer fra Tyskland, Sverige, Frankrig, Holland og England.

- Høreskadende støj er et stort problem i landbruget. En undersøgelse fra 2000 i Vejle amt viste, at 37 pct. af landmændene i amtet har hørenedsættelse eller tinnitus, siger Arbejdstilsynets direktør Jens Jensen.

- Derfor er det glædeligt, at "Støj i landbruget" har vundet en af de seks europæiske arbejdsmiljøpriser. Jeg håber, at mange landmænd vil benytte sig at de værktøjer, som er udviklet i forbindelse med projektet og på den måde få ideer til, hvad der skal til for at nedbringe støjen, siger Jens Jensen.

Det er Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, der i samarbejde med ingeniørfirmaet AkustikNet A/S har gennemført projektet. Der er blandt andet blevet udarbejdet en hjemmeside, der giver landmanden mulighed for at beregne den støjbelastning, han er udsat for i det daglige arbejde. Landmanden kan teste, om han er i fare for at få en høreskade ved at indtaste, hvor lang tid han arbejder med forskellige støjende opgaver. På hjemmesiden kan man høre eksempler på forskellige støjende arbejdsopgaver, som en landmand udfører.

- Vi er meget stolte over, at vores projekt har vundet, siger Anne Marie Hagelskjær fra Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord og tilføjer, at der har været en meget stor efterspørgsel efter det materiale, som er blevet udarbejdet.

- Landmændene er glade for materialet og synes, de kan bruge det til at gøre noget ved støjen i det daglige arbejde. Og det er jo det allervigtigste, siger Anne Marie Hagelskjær.

Fra dansk side var der ud over det vindende projekt indstillet et projekt fra JobLiv Danmark as om uddannelse af støjvogtere i børneinstitutioner til arbejdsmiljøprisen. Projektet, der lægger vægt på holdningsbearbejdelse, adfærd og den pædagogiske indsats, opnåede såkaldt hædrende omtale sammen med 12 andre europæiske projekter ved prisoverrækkelsen i Bilbao.

Yderligere oplysninger:

Om vinderprojektet Støj i landbruget: Anne Marie Hagelskjær, Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, tlf. 87 40 34 00, www.stojilandbruget.dk og Per Møberg Nielsen, AkustikNet, tlf. 38 26 22 02.
Om projektet om støjvogtere i børneinstitutioner: Jonna Pedersen, JobLiv Danmark as, tlf. 72 25 17 90 eller tlf. 70 26 27 11.
Om støj i arbejdsmiljøet generelt: Jan Gybel Jensen, Arbejdstilsynet, tlf. 72 20 87 60 og på www.arbejdstilsynet.dk under temaet støj.

Natur