EU tager stilling til stamceller

Pressemeddelelse april 17, 2009 Medicinal

I forbindelse med to høringer i slutningen af april og begyndelsen af maj tager EU-Parlamentet stilling til et forslag, der skal sikre implementering af et standardiseret regelsæt i forbindelse med opsamling, opbevaring og brug af stamceller og samtidig gør det lovpligtigt at informere gravide om de potentialer, navlesnorsstamceller rummer.

EU-direktiv 2004/23EC fra den 31. marts 2004 indeholder standardkrav til donation, indkøb, test, fremstilling, opbevaring og distribution af humant væv og humane celler. Implementeringen af kravene er imidlertid blevet voldsomt forsinket af flere medlemslande. Derfor tager EU-Parlamentet sagen op på ny i forbindelse med to høringer, der finder sted i slutningen af april og begyndelsen af maj. Formålet er at sætte skub i medlemslandenes engagement, så alle, der donerer eller opbevarer stamceller i stamcellebanker, stilles lige og er sikret samme grad af sikkerhed.

Samtidig skal Parlamentet tage stilling til, hvilke konkrete tiltag, der kan iværksættes for at sikre, at alle kommende forældre i EU har lige adgang til opdateret information om stamceller, således at de før fødslen kan afgøre, om de ønsker at opbevare stamceller fra deres barns navlesnorsblod i en stamcellebank. I USA er information af gravide vedr. stamceller lovpligtig, men EU's medlemslande har endnu ikke forholdt sig til denne problemstilling.

Det er den europæiske sammenslutning af stamcellebanker, Cord Blood Europe[1], som har formuleret det resolutionsoplæg, der ligger til grund for høringerne, og ifølge sammenslutningens repræsentant i Danmark, Lisbeth Juhl Christensen, er der også herhjemme stort behov for et neutralt forum, der kan formidle viden til såvel fagpersonale som patienter og kommende forældre:

'Vi får mange henvendelser fra såvel mennesker, som er syge og fra gravide, der ikke føler, at deres praktiserende læge eller jordemoder kan indgå i en kvalificeret dialog med de kommende forældre. Men da stamcelleforskningen gør massive fremskridt i disse år, og man jævnligt kan læse om konkrete positive behandlingsresultater, er folk selvfølgelig interesserede i at vide, hvad stamcellerne kan gøre for dem. De henvender sig så til os, fordi de ikke har andre steder at henvende sig', siger Lisbeth Juhl Christensen, der er administrerende direktør i StemCare, som er den eneste stamcellebank i Danmark, som tilbyder at nedfryse stamceller fra nyfødte børns navlessnor. Modsat en lang række andre lande, vi sammenligner os med, findes der ikke en offentlig stamcellebank i Danmark.

StemCare A/S har pr. dd. stamceller fra flere end 4.200 fødsler til opbevaring. Disse stamceller vil med stor sandsynlighed kunne bidrage til at kurere barnet, hvis det senere i livet bliver ramt af sygdom.

EU-statistik på vej

I USA har man igennem flere år indsamlet stamcelledata og har således overblik over, hvor mange stamcelleprøver, stamcellebankerne opbevarer, hvor mange, der er blevet anvendt og til hvilket formål samt resultatet heraf.

Der findes endnu ikke tilgængelig statistisk information af denne art i Europa, men Cord Blood Europe indsamler og bearbejder i øjeblikket på initiativ af sammenslutningens formand, CEO, Dr. Eberhard Lampeter fra den tyske stamcellebank VITA34, tilsvarende oplysninger fra EU's medlemslande. Resultaterne forventes publiceret i løbet af sommeren.

[1] Cord Blood Europe, www.cordblood.org, er en europæisk non-profit sammenslutning af stamcellebanker. Cord Blood Europes mission er at fremme opmærksomheden mod fordelene ved stamceller i Europa og at øge antallet af opsamlede stamceller fra navlesnorsblod, således at disse stamceller i højere grad bevares frem for at gå tabt i forbindelse med fødslen.

Medicinal