En Proficover tagkonstruktion overholder brandtekniske krav

Pressemeddelelse marts 13, 2009 Landbrug og Fiskeri

Det danske bygningsreglement med et omfattende regelsæt er garanti for, at sikkerheden i byggerier er i orden.

For Proficover har sikkerhed også største prioritet. Virksomheden samarbejder derfor med brandingeniør Helle Bugge fra Grontmij | Carl Bro, der er blandt Europas førende rådgivende ingeniørvirksomheder, for at sikre at brandkravene er opfyldt.

Tagfolien er tidligere blevet testet på flere anerkendte laboratorier, og sammenholdt med det danske bygningsreglements krav er resultatet, at det beskrevne sikkerhedsniveau er opfyldt, og at alle stillede funktionskrav er overholdt.

Den endelig godkendelse udstedes af de lokale brandmyndigheder.

Brandingeniør Helle Bugge har sammenfattet testens resultater i følgende konklusion:

Staldbygninger med Proficover tagdækning

Vi ser ingen brandmæssige forringelser af sikkerheden for mennesker og dyr ved at benytte Proficovers fiberdug som tagdækning til staldbygninger. Til det danske bygningsreglement hører et traditionelt regelsæt med krav til bl.a. tagdækning og overflader på lofter i stalde. Ved at benytte dette regelsæt har samfundet vurderet at det beskrevne sikkerhedsniveau er opfyldt.

Siden 2004 har Bygningsreglementet i Danmark beskrevet funktionskrav til brandsikkerheden, hvilket vil sige at brandsikkerheden kan opfyldes på anden vis.

Som brandingeniører har vi vurderet på om den ændring, der er ved at benytte den pågældende tagdækning vil give det samme sikkerhedsniveau, som ved at benytte den traditionelle tagdækning - det vurderer vi at den gør.

Vi ser brandsikkerheden i stalden som en helhed og udarbejder derfor en brandteknisk redegørelse for staldens samlede sikkerhed.

En konkret vurdering af fordele og ulemper ved hhv. traditionelt staldbyggeri og et staldbyggeri med Proficover viser, at hvis dugen skulle blive antændt forårsager den ikke brændende nedfald og har en moderat røgudvikling. (Den pågældende dug er testet på flere anerkendte laboratorier. Testene viser samstemmende at dugen vurderes at være svært antændelig) Røgen vil dog hurtigt forsvinde ud i det fri, da dugen lynhurtigt brænder væk. Set i lyset af disse resultater vurderes den pågældende fiberdug at overholde de stillede funktionskrav.

Funktionskravene til væg- og loftsoverflader er, at de ikke må bidrage til brand- og røgudvikling i det tidsrum, hvor flugtvejene skal anvendes til evakuering. Sammenholdt med traditionelle regler, vil dyr og mennesker i en brændende Proficover stald ikke kunne blive fanget, da fiberdugen hurtig brænder væk.

Fiberdugen er brændt væk og røggasserne vil være ude i det fri længe før der opstår kritiske forhold for de bærende konstruktioner. Dette øger ikke risikoen for redningsfolk, mere end en traditionel staldbygning vil gøre ved brandslukningsarbejdet. Endvidere vurderes skaderne efter en brand ikke at være mere omfattende end ved et traditionelt byggeri, bygningen vil forholdsvis nemt kunne reetableres.

Yderligere oplysninger:

Proficover ApS