Efteruddannelse via e-learning

Pressemeddelelse juni 25, 2009 Uddannelse

Kriseledelse, kommunikation, værdibaseret ledelse, konfliktløsning, synlig ledelse, ledelseseffektivitet, intern markedsføring, strategi, resultatsledelse, situationsbestemt ledelse og mødeledelse er blandt de spændende emner, der behandles på de nye lederkurser og uddannelsesforløb hos Aktiv Kurser. Aktiv Kurser har indgået omfattende aftaler med en række af landets mest markante undervisere inden for ledelsesområdet, herunder erhvervsfolk, forfattere, samarbejdspartnere og undervisere direkte fra MBA og Handelshøjskolen i København.

Probanalogo

Aktiv Kurser / Probana er en dynamisk uddannelses- og konsulentvirksomhed med et stærkt afsæt i rådgivnings- og forskningsaktiviteter inden for Human Resource Management, psykologi og e-learning. Virksomheden blev grundlagt i 1992 og er 100% danskejet. I virksomheden møder man professionelle medarbejdere, undervisere og konsulenter, der arbejder målrettet på at tilføre teoretisk viden en praktisk betydning, så den kan bruges effektivt både i private og offentlige virksomheder.

»Læs kundernes anbefalinger her

Virksomhedens uddannelsesprogram omfatter et stort antal åbne kurser inden for lederudvikling, Human Resource Management, psykologi og personlig udvikling. Valgmulighederne er mange, og sandsynligheden for, at De finder en eller flere uddannelser, der passer præcis til Dem og Deres medarbejdere, er tilsvarende stor. Samtlige forløb kombineres med kursusdage, forelæsninger på handelshøjskoleniveau og e-learning med personlig kontakt til kolleger, eksperter, fagfolk og undervisere.

Virksomheden står bla. bag udgivelsen af HRM Minilex.

HRM-Minilex er udarbejdet af Aktiv Kurser / Probana i 1999 i samarbejde en række markante medforfattere. Bogen udgives og distribueres af Forlaget Thomson, og værket ligger i dag i mere end 2000 personaleafdelinger.

HRM i udvikling

Human Resource Management (HRM) er både som forskningsfelt og som arbejdsområde i virksomhederne vokset kraftigt i det seneste årti. De menneskelige ressourcer tillægges en stigende betydning i private og offentlige virksomheder. Det gælder specielt i viden- og servicevirksomheder samt andre virksomhedstyper, hvor den konkurrencemæssige position hænger tæt sammen med kvaliteten af medarbejdere og ledere.

Interesse og opblomstring

Den kraftigt stigende interesse for HRM har også afspejlet sig i en stor vækst i faglitteraturen på området. Nye bøger, tidsskrifter og rapporter udgives i en lind strøm, nye begreber lanceres, nye teorier udformes, og ny værktøjer udbydes på markedet. Det gør det ikke nemmere at få et overblik over HRM-området, snarere tværtimod. Og man må i stigende grad erkende, at der er mange begreber, man ikke kender, personnavne man ikke kan kender, og uddannelsestyper, man ikke har hørt om, men som bl.a. dukker op i ansøgninger.

Videndeling

HRM Minilex er en opslagsbog for alle, der beskæftiger sig med personaleområdet. Opslagsbogen er den første af sin slags og tager først og fremmest sigte på at imødekomme den personaleansvarliges behov for korte og præcise introduktioner til væsentlige HRM-begreber, værktøjer (herunder erhvervstests), personnavne, uddannelser, organisationer samt institutionelle forhold, som den personaleansvarlige bør kende.

Teori og begreber

HRM Minilex har en generel del, hvori teoretiske og praktiske begreber er defineret og beskrevet. Denne del af bogen er nødt til at favne meget bredt, idet HRM-området som faglig disciplin trækker kraftigt på en række andre adfærdsvidenskaber: organisationsteori, pædagogik, arbejdsret, arbejdsmarkedsforhold mv.

Uddannelser

Bogen rummer desuden en særlig del, der giver en oversigt over alle videregående uddannelser på landets handelshøjskoler, universiteter og andre højere læreanstalter såvel som i forsvaret. Hver uddannelse beskrives i på en kort og overskuelige måde med erhvervssigte, stikord om uddannelsen samt adresser og telefonnumre på uddannelsesstederne .

Samarbejdspartnere og medforfattere

Eftersom HRM-området har et så forgrenet rodnet i teori og praksis, har det været nødvendigt at trække på et meget stort antal bidragydere til bogen. Disse er i alfabetisk rækkefølge

• kaptajn C. A. Ankerstjerne, Forsvarskommandoen

• chefkonsulent Jane Bruun, Kjaer og Kjerulf

• major H. P. Dall, Forsvarets Værnepligt og Rekruttering

• afdelingschef Torkild Justesen, Ledernes Hovedorganisation

• kontorchef Jakob Lange, Københavns Universitet

• professor Henrik Holt Larsen, Handelshøjskolen i København

• ph.d. Per Lindved Madsen, Handelshøjskolen i København

• fulmægtig Marianne Risberg, Handelshøjskolen i København

• erhvervspsykolog Berit Sander, Sander Konsulent.

Til alle disse bidragydere retter Aktiv Kurser / Probana en varm tak. Alle er gået til opgaven med sagkundskab, interesse og engagement, og det har gjort det efterfølgende redaktionsarbejde lettere.

En tak rettes også til Berlingske Tidende, som har ydet økonomisk støtte til udarbejdelsen af HRM Minilex, og som har bidraget med gode råd og vejledning.

Læs mere på www.aktivkurser.dk

Uddannelse