Det Gode, Danske Værtskab – ny eksportvare

Pressemeddelelse juli 10, 2008

Erfaringer fra blandet andet Fårup vækker begejstring viden om.

THRILL Optagelser
Henrik Meng under optagelserne til THRILL filmen, der er en del af undervisningsmaterialet.

Dansk model erobrer turisternes hjerter - og snart også resten af verdens...

Der er nogen der er bedre værter end andre og de, der forstår hvordan, har ikke bare de gladeste gæster  - de tjener også mange penge. Spørg bare Fårup, Randers Regnskov eller Monarch restauranterne, for nu bare at nævne nogle stykker, hvad de har fået ud af flere års tæt samarbejde med Værtsmagerne i Meng & Company. Erfaringerne fra mange års arbejde med servicekoncepter og "det gode værtskab" i særdeleshed, mundede sidste år ud i en metode, der hedder "The THRILL Factor". På godt dansk betyder THRILL begejstring.  Modellen anvendes i dag i mange forskellige typer virksomheder heriblandt flere af de allermest succesfulde i attraktions- og turismeindustrien fra de største til de mindste. Og nu vil udlandet med på vognen...

Gejst, loyalitet og kolde kontanter: Begejstringen stiger i Fårup.

Arbejdet med THRILL har i praksis vist sig at være en effektiv løftestang til styrkelse af fire resultat-områder. Spørger du således Parkleder og personalechef i Fårup, Niels Jørgen Jensen, hvad de har fået ud af modellen, lyder svaret: "Medarbejdernes engagement stiger. Gæsteloyaliteten vokser. Salget pr. gæst går i vejret og både medarbejdere og gæster får lyst til at blive her længere.  Alt i alt er vi på en og samme tid blevet en endnu bedre arbejdsplads, samtidig med at vi dagligt hører, at vi er i toppen af de oplevelser, gæsterne møder, ikke bare i Danmark men også viden om. Vi kalder det for "Værtens bedste oplevelser"."

THRILL handler om noget så gammeldags som begejstring mellem vært og gæst.

THRILL er et akronym, - et ord der samtidigt er en forkortelse for seks ting, man skal være opmærksom på, i relationerne med andre mennesker. Der hvor det gode værtskab er vigtigt. Det er en praktisk fortælling, der har sin "rytmik" i relationer til de konkrete opgave, den enkelte medarbejder har. Og effekten har altså vist sig at være betydelig - hvad enten metoden praktiseres i en landsdel, som tilfældet er i Nordjylland, med Visitnordjylland som drivkraft og Fårup som krumtap, på museer, i messevirksomheder, shoppingscentre, i en lufthavn, et luftfartsselskab eller en Zoo.

Dansk funderet - internationalt orienteret: En eksportsucces in spe?

THRILL modellen er et resultat af dansk udviklingsarbejde. Tankegangen er allerede nu anvendt i forbindelse med uddannelse for deltagere fra flere end 50 virksomheder og attraktioner og endnu flere har købt THRILL til intern brug i egen virksomhed.

THRILL konceptet, er nu på vej fra den brede danske fundering og ud i den store verden. Således har en international spiller på sportsmarkedet netop valgt THRILL konceptet som ét af de bærende elementer i en stort anlagt konference om udvikling af relationer, loyalitet og bundlinie.  Direktør Henrik Meng fra Meng & Company a/s, der står bag konceptet, fortæller:" THRILL har på den ene side vist sig at være en overordentlig god metode til at minde os om det væsentlige i det gode, danske værtskab. Samtidig oplever vi en stigende international interesse. Vi er netop nu i forhandlinger med flere både europæiske og oversøiske spillere om udbredelse af THRILL. Derfor venter vi at THRILL er repræsenteret i flere lande inden året er omme."

Dansk imødekommenhed i praksis.

THRILL handler ikke bare om struktureret udvikling og ledelse af relationer, værtskab og salgsresultater. Det er ligeså anvendeligt på Nyhavnsbroen, i det indre København,  hvor vi møder Karsten Koch, der er partner i Meng & Company: Han er i gang med at fotografere et amerikansk par, der smilende er ved at lave københavnerminder "to go": Det er i virkeligheden det det hele handler om. At gøre det, vi egentlig godt ved, gør en forskel, ved at bevise vort personlige værtskab når vi møder vores gæster.

Læs mere om THRILL på http://www.meng.dk/

THRILL Optagelser
Hent | 1,58 MB | 1880 x 2816 | .JPG