Den lette løsning for gulpladebiler

Pressemeddelelse oktober 11, 2007 Motor

Den seneste problematik omkring privatkørsel i gulpladebiler og de store skattesmæk og tilbagebetalinger af fradrag op til 3 år, har efterladt mange ejere af gulpladebiler forvirrede og frustrerede. Løsningen er et kørselsregistreringssystem.

John Saaby
"Nu skal jeg ikke længere bekymre mig om hvorvidt jeg har dokumentationen på plads overfor SKAT og det sparer mig en masse tid", udtaler John Saaby.

Hvad er det præcist der er tilladt og hvad skal der dokumenteres for, så der ikke pludselig kan komme en overraskende regning fra SKAT? Det er de spørgsmål mange sidder med i øjeblikket, men trods usikkerheden om reglerne vælger SKAT stadig at køre deres kontrol razziaer mod gulpladebilerne.

Det betyder at førere af gulpladebiler bruger en masse spild tid på at køre snørklede omveje for ikke at blive fanget under f.eks. 60 dages reglen. Det er dog ikke kun den ekstra kørsel, men dokumentationen af denne kørsel som tager tid. Det er nemlig ikke nok at bilen bruges rigtigt, det skal også kunne dokumenteres. Den slags tager jo tid når man skal notere det hele manuelt, men meget tid kan spares hvis man anskaffer et automatiseret kørselsregistreringssystem.

Løsningen er Autolog. Autolog systemet er en 100% automatisk GPS-baseret kørebog der holder styr på hvor bilen kører, hvornår, hvor langt, samt med hvilket formål, den kører. Systemet vil altså være en uvurderlig hjælp til dokumentation overfor SKAT. Denne løsning er godkendt af Ernst & Young og bliver endda anbefalet af SKAT selv.

Systemet må ikke forveksles med de meget udbredte navigationssystemer: Autolog's primære formål er at registrere og dokumentere kørslen. Systemet kræver ingen permanent installation i bilen, er billigt og er let at bruge. En lille diskret GPS-datalogger i forruden er alt, der kræves for at kunne dokumentere, at der IKKE er kørt privat i gulpladebilen! Via PC-softwaren er det muligt at dokumentere de tilbagelagte kilometer - et stærkt hjælperedskab for både håndværksmesteren og SKAT i tvivlssager.

Da Autolog er baseret på passiv tracking er systemet ikke egnet til overvågning af bilernes færden. Derved undgår virksomheden slagsmålet med fagforeningen, samtidig med at de sikres korrekt dokumentation overfor SKAT.

En yderligere fordel kan opnås hvis virksomheden vælger at integrere Autolog med virksomhedens regnskabssystem. Langt de fleste håndværksvirksomheder kæmper med at få regningerne sendt ud i tide, ofte kan der gå en måned før en faktura sendes til kunden. Dette er en likviditetsmæssig belastning, en belastning som kan reduceres markant ved at integrere Autolog med et regnskabssystem som fx C5. Dette kan lade sig gøre idet Autolog er gået skridtet videre fra kørebogen til også at kunne levere en oversigt over hvor meget tid der er brugt på en given kunde. En integration til regnskabssystemet sparer både virksomheden tid i bogholderiet og sikrer at regningerne sendes ud i tide.

"Autolog har lettet byrden for mig. Nu skal jeg ikke længere bekymre mig om hvorvidt jeg har dokumentationen på plads overfor SKAT og det sparer mig en masse tid. Den tid jeg sparer, har jeg omsat til at få flere kunder i butikken. Derudover kan den lave kundebesøgsstatistikker, hvilket gør det nemmere for mit bogholderi at se om mine udfakturerede priser er korrekte, samt hjælpe mig med min ruteplanlægning" udtaler John Saaby Hansen, Saabys Polering. "Autolog havde tjent sig selv hjem på en små 3 uger."

Læs mere om Autolog systemet online på deres hjemmeside http://www.autolog.dk/.

Motor

Autolog 1.2