Den første bog på dansk om rejsesikkerhed for kvinder er lige udkommet

Pressemeddelelse juni 17, 2008

Hvor ligger det sikreste værelse på et hotel? Hvordan kan du selv forebygge voldelige eller seksuelle overgreb, når du rejser? Hvordan skal man opføre sig i lande hvor terrorisme er en alvorlig og nogle steder daglig trussel? Find svarene i "Rejs sikkert: Guide til personlig sikkerhed for kvinder, der rejser" af Tanya Spencer og Chris Poole.

Rejs sikkert omslag

Hvorfor en bog om rejsesikkerhed for kvinder?
Verden er fuld af muligheder, men den er også fyldt med risici. Et hastigt ændrede verdensbillede gør, at sikkerhed bliver et meget mere vigtigt tema, når kvinder rejser. Selvom flere og flere kvinder rejser i dag, er der ingen af de utallige rejsebøger på dansk, som sætter særligt fokus på kvinder og sikkerhed.
Men nu har de to eksperter Tanya Spencer og Chris Poole udgivet guiden "Rejs sikkert: Guide til personlig sikkerhed for kvinder, der rejser", som kan forberede og inspirere kvinder til trygge og lærerige oplevelser verden rundt.

I "Rejs sikkert" gennemgår forfatterne de redskaber, færdigheder og holdninger, som gør kvinder til bevidste og opmærksomme rejsende. God forberedelse giver mere selvtillid og selvtillid er vigtig for din sikkerhed, hvad enten du skal på vandretur eller bosætte dig i udlandet eller starte en international karriere. Det har naturligvis også betydning, når man er ude at rejse med sine børn.

Eksempler på rejsetips og -råd for kvinder, der rejser
Ikke alle ved, hvordan man vælger det sikreste værelse, når man indlogerer sig på et hotel. Men med sit praktiske format og overskuelighed, kan man i guiden hurtigt finde ud af, at det ideelle hotelværelse rent sikkerhedsmæssigt ligger mellem 3. og 6. sal med front mod hotellets indergård og tæt ved elevatoren eller trapperne.

Man kan også læse om de 7 elementer til at forebygge vold, som kan bruges til at forbedre ens intuition, positive selvfølelse og udstråling. Disse har betydning for sikkerheden, fordi de kan hjælpe kvinden til at forebygge og undgå farlige episoder på sin rejse.

For eksempel siger Anette, kursist på et af Chris Pooles kurser, følgende om udstråling, et af de 7 elementer:

`En ting jeg tydeligt kan mærke er, at jeg har ændret min udstråling, den er blevet meget større og mere åben og stærk. Der er mere selvtillid i. Det er en af de faktorer, der betyder, at jeg i dag ikke længere bliver udsat for ubehagelige ting på gaden, eller udsat for optakter til farlige ting, der minder om det, jeg har været ude for før. Men ikke bare det. fordi jeg tør se verden mere i øjnene, får jeg flere gode og dejlige oplevelser og henvendelser fra omverdenen".

Desuden forandrer sikkerhedsbilledet sig hurtigt i en hastigt udviklende verden, ligesom omverdenens billede af Danmark og danskerne har ændret sig de seneste år. Eksempelvis blev den danske ambassade i Pakistan udsat for bombeangreb. Terrorisme er ikke længere kun et isoleret fænomen i fjerne lande.

Khartoum, Kairo og København står alle over for truslen om terrorisme, men situationen og sandsynligheden er meget forskellig. Man skal være mere opmærksom nogle steder end andre. Men hvor? Og i hvilken grad? Hvad hvis man oplever at ens indre overlevelsesalarmer tænder, hvad er den bedste måde at reagere på?
Eksempelvis, du arbejder i London og der sker en evakuering af bygningen du befinder dig i. Mødestedet er ved siden af en ubemandet varevogn - skal du gå hen til dine kolleger som står og ryger, og har deres mobiltelefoner fremme? Absolut ikke. Varevogne er typisk benyttet af terrorister, og ´træningslejre` i Afghanistan og Irak har lært terrorister at opsætte fjernbetjente bomber, som eksploderer så snart en mobiltelefon i nærheden bruges.

Guiden "Rejs sikkert" indeholder en vifte af redskaber der er fleksible nok til at hjælpe kvinder med at håndtere forskellige rejserisici såsom at undgå tyveri, overfald og aktuelle trusler, som terroristangreb - samt til at reagere på livreddende måder i en krise.

Bogen er hele vejen igennem krydret med historier fra forfatternes og mange andre kvinders rejse-erfaringer. Kvindernes rejseråd og eksempler understøtter forfatternes mål, om at kvinder er og føler sig trygge når de er ude i verden.

Sagt om "Rejs sikkert"
"Denne bog indeholder en række lettilgængelige råd og vejledning omkring hvordan du får din rejse (privat såvel som erhvervsrejse) til at blive en positiv oplevelse"
Trine Plambech, senior designer og forretningskvinde

"Dette er den perfekte gave! Til hustruen, veninden, datteren (teenager eller voksen), moren, den ansatte. Hvem vil ikke gerne give sikkerhed til dem, de holder af - eller dem, der er værdifulde for dem?"
Jytte Hollender, underviser, foredragsholder og coach

"Jeg er sikker på, at det er en bog, som har manglet. Jeg har i hvert fald selv savnet en sådan."
Lena Lauridsen, konsulent, cross-culture training & relocation og forfatter til "Verden kalder".

Faktabox
Tanya Spencer, ejer af virksomheden TrainingSolutions, som udbyder kurser, konsultationer samt coaching i personlig sikkerhed for dem som rejser og bor i udlandet (www.trainingsolutions.dk). Hun har arbejdet indenfor sikkerhedsområdet, interkulturelle relationer og konflikt transformering i mere end 22 år. Hun træner hvert år hundredvis af mennesker i den risikohåndterings-ramme som er præsenteret i bogen "Rejs sikkert". Hun arbejder mindst 4 måneder om året i lande som Pakistan, Kenya og USA.

Chris Poole, konsulent i voldsforebyggelse for kvinder og børn, forfatter til "Undgå vold og voldtægt" og "Overgreb - nej tak!" (www.feministiskselvforsvar.dk). Hun har i over 25 år arbejdet med forebyggelse af vold mod kvinder og børn, hovedsagelig igennem sine kurser og foredrag i voldsforebyggende teknikker. Og så har hun rejst meget i de sidste 20 år, især i forbindelse med sit arbejde som musiker og oftest alene eller sammen med andre kvinder.

Bogpris: 195 kr. hos boghandlere. Kan også bestilles via www.trainingsolutions.dk og www.feministiskselvforsvar.dk. Bogen udgives af forfatterne selv.

ISBN: 978-87-91171-95-6

Ønskes et anmeldereksemplar eller flere oplysninger så kontakt:
Tanya Spencer: 3337 8375 eller Chris Poole: 3379 9301.