Den økonomiske krise har skabt stor interesse for regnskaber og nøgletal

Pressemeddelelse september 15, 2009 Økonomi

Siden den økonomiske krise for alvor satte i gang, i august 2008, har interessen for regnskaber og nøgletal været kraftigt stigende. Det er bl.a. bestyrelser, ledelser og pengeinstitutter som har sat luppen på regnskabstallene og de benyttede nøgletal, i forbindelse med forberedelserne og klargøringen af regnskaberne.

RPlogoa

Krisens positive bagside

Der er næppe mange, som mener at krisen har været god. Men bagsiden kan - for visse arbejdsrutiner - alligevel vises sig at blive positiv.

Ved at der er kommet fokus på regnskaberne og måden de klargøres på, vil det - fremadrettet - betyder en forbedret egenkontrol og selvjustits for mange regnskabsafdelinger. Alle processer lige fra udarbejdelsen af prognoser og budgetlægning til den daglige og periodiske planlægning af arbejdsopgaverne, bør kontrolleres og optimeres, både af interne ressourcer og sammen med virksomheden revisor.

Hvis regnskabstallene først svigter, kan en afklaring, f.eks. vedr. en erhvervskassekredit hos virksomhedens pengeinstitut, få katastrofale følger og ikke mindst koste virksomhedens overlevelse.

Løbende eftersyn og kontrol

Mange virksomheder har ikke brugt revisoren tilstrækkeligt, i forbindelse med løbende kontrol og økonomisk rådgivning i den daglige drift. Flere virksomheder har erkendt en mangelfuld interesse for regnskabstallene, hvor en løbende optimering kunne have sparet virksomheden for - i dag - at stå overfor en usikker fremtid.

Regnskabsportal.dk og Registrerede Revisorer FRR

www.regnskabsportal.dk