De skal planken ud

Pressemeddelelse august 20, 2007 Natur

I forbindelse med Levende Havs nye Hav og Klima kampagne vil domme over svigtende politikere blive eksekveret. De kommer til at gå planken ud!

Folder forside

Invitation til åbningsreception tirsdag den 21. august kl. 11.00 - 14.00 på havnen i København, ved kajen over for Havnegade 21 Chr. Den IV bro. Ved kajen ligger miljøkutteren, Anton og telt og flag gør stedet synligt. I forbindelse med receptionen vil domme over svigtende politikere blive eksekveret. De kommer til at gå planken ud!

Nu starter Landsforeningen Levende Havs ambitiøse oplysnings- og debatkampagne: "Hav og Klima - læg kursen om". Formålet er at få de dystre udsigter for havet og dets ressourcer højt op på den nationale og internationale klimadagsorden frem til klimatopmødet i København nov. 2009.

Dertil siger Levende Havs formand Knud Andersen: "Nu er regeringen langt om længe også blevet optaget af den globale opvarmning. Statsministeren og miljøministeren opholder sig meget Grønland med indbudte gæster for at få syn for sagen. Og deroppefra lyder det alvorligt, at vi borgere hver i sær skal reducere vores udledninger af drivhusgasser til atmosfæren. Og det skal vi, men den enkelte borger skal også stille politikkerne til ansvar. Langt de fleste politikere svigter og snakker bare uden konsekvent handlen. De påtager sig et rystende stort ansvar og vil blive dømt hårdt af vore børn og børnebørn.

I Levende Hav vil vi ikke være passive vidner til dette historiske svigt af menneskeheden. Kampagnen vil være oplysende og engagerende for samfundets borgere og den vil rette fokuset på de politiske beslutninger, der tages eller ikke tages i Folketinget og EU, for at borgerne kan få et bedre syn for sagen".

Regeringen, Folketinget, organisationer, borgere og medier er inviteret til denne reception, hvor de indbudte, udover fisk og vin, vil få taler af Svend Auken, Steen Gade, Knud Vilby, John Holten Andersen og Claus Heinberg og de vil få demonstreret, hvad der vil ske med de ansvarlige politikere i 2009, hvis ikke de nu lægger kursen om.

For flere oplysninger kontakt

Knud Andersen formand for Levende Hav