Danske Patienter: Stop konflikten nu

Pressemeddelelse maj 31, 2008 Samfund

Patienterne mærker nu for alvor konsekvenserne af den langvarige sundhedsstrejke. Patientforeningerne opfordrer på det kraftigste til en øjeblikkelig løsning

Logo dp

Fortvivlede patienter og pårørende henvender sig i stigende grad til patientforeningerne på grund af konflikten. På syvende uge venter de på ubestemt tid, og deres situation bliver stadig mere uholdbar. Meldingerne går blandt andet på alvorlige infektioner for lungepatienter, lange udsættelser af planlagte nyretransplantationer og livstruende vægttab hos spiseforstyrrede.

Formanden for Danske Patienter - patientforeningernes paraplyorganisation - er dybt bekymret over udsigten til, at konflikten varer ved: " Vi har nu nået smertegrænsen, og jeg vil indtrængende opfordre konfliktens parter til hurtigst muligt at finde en løsning. Vi kan ikke fortsat være vidne til, at patienter med alvorlige sygdomme ikke får den nødvendige behandling," siger Torben Lund.

Over 300.000 operationer og andre behandlinger er blevet aflyst siden strejkens udbrud, og køen af ventende patienter vil først være væk om 18 måneder. Mennesker med livstruende sygdomme risikerer for sen behandling, fordi de ikke får stillet den rigtige diagnose i tide. Det kan få fatale følger.

"Konflikten viser med al tydelighed, hvordan kroniske patienter er dybt afhængige af et velfungerende sundhedsvæsen. Mange patienter er helt unødigt plaget af smerter og manglende førlighed, og det er psykisk belastende at vente på ubestemt tid," tilføjer Torben Lund.

Danske Patienter repræsenterer følgende foreninger med til sammen flere end 725.000 medlemmer: Astma-Allergi Forbundet, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Dansk Parkinsonforening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Nyreforeningen, Scleroseforeningen og Sjældne Diagnoser

Yderligere kommentarer

Torben Lund, formand: 22 26 35 66

Yderligere oplysninger, herunder kontakt til konkrete patient-cases