Dansk Skoleidræt bakker De Radikales forslag op

Pressemeddelelse august 23, 2006 Børn og Unge

Skolen er det rigtige sted at sætte ind, hvis børn skal være mere aktive. Det mener Dansk Skoleidræt, der støtter De Radikales forslag om mindst en times bevægelse i skolen hver dag.

Dansk Skoleidræt har i flere år kæmpet for at få mere bevægelse ind i skolernes hverdag. Med stigende kurver for sukkersyge, blodpropper og hjertekarsygdomme er det på høje tid at sætte ind. Alle undersøgelser viser, at et aktivt liv er svaret på den kedelige tendens, og jo tidligere man sætter ind, jo bedre. Derfor får De Radikales forslag om, at alle børn skal have pulsen i vejret mindst en time hver dag, Dansk Skoleidræts fulde opbakning.

- Skolen er det mest oplagte sted at sætte ind. Her er børnene samlet. Når først de får fri, er det op til forældrene at sørge for, børnene kommer af sted til sport, og her går det galt for mange, siger formand for Dansk Skoleidræt Lene Mygenfordt og påpeger, at flere undersøgelser også viser, at en god fysisk form giver børn skarpere hjerner.

- På den måde vil man slå to fluer med ét smæk. Børnene bliver ikke alene sundere. En mere aktiv hverdag vil også hjælpe med at fjerne de pletter, den danske folkeskole har fået i diverse Pisa-undersøgelser.

Dansk Skoleidræt har konstant kæmpet for flere idrætstimer på skoleskemaet. Det har ikke været muligt at få indført i tilstrækkelig grad. Derfor har Dansk Skoleidræt med succes udnyttet frikvartererne og timerne lige efter skoletid til at få børnene ud at motionere.

Legepatruljen er således et tilbud om, at store elever uddannes til at instruere de yngre i at lege i frikvartererne. Projektet er blevet en kæmpe succes. Hvert år skulle der kun uddannes 100 patruljer, men på vej ind i det andet projektår er der allerede 324 af slagsen. Skolesport er et andet tilbud, der tilbyder idræt lige efter skoletid. De 52 skoler, der er med i projektet, har oplevet, at især de inaktive børn falder for denne form for idræt.

- I Dansk Skoleidræt har vi allerede fundet frem til nogle succesrige måder at få børnene til at bevæge sig på i skolen. At indføre dem på alle landets skoler, gerne suppleret med flere idrætstimer, vil give de danske skolebørn en aktiv og spændende hverdag, siger Lene Mygenfordt.

Dansk Skoleidræt laver Legepatruljen i samarbejde med TrygFonden, Kræftens Bekæmpelse, DGI og Kompan. Skolesport laves i samarbejde med Danmarks Idræts-Forbund og støttes af Kulturministeriet.

Nærmere information:
Lene Mygenfordt, formand, Dansk Skoleidræt, mob. 22454614
Allan Lund, generalsekretær, Dansk Skoleidræt, dir. 63310066/mob. 21289828
Find navne på skoler, der deltager i Legepatruljen og Skolesport på Dansk Skoleidræts hjemmeside www.skoleidraet.dk

Børn og Unge