Dansk opfindelse kan hjælpe 250.000 danskere til bedre livskvalitet

Pressemeddelelse september 30, 2009 Medicinal

Dansk biotech virksomhed lancerer epokegørende metode til at hjælpe mennesker der skærer tænder til et bedre liv

Billede tandlægebladet
GRINDCARE er et lille apparat på størrelse med en iPod, der ved hjælp af helt ufarlige, svage elektroniske impulser ændrer uønskede tyggemuskelbevægelser hos patienten

Som den første virksomhed i verden har den danske biotech virksomhed Medotech A/S nu lanceret en metode, der effektivt kan forbedre livet for mere end 20 millioner mennesker i den vestlige verden, der skærer tænder. Bruksisme er den medicinske betegnelse for det at skære tænder.

Alene herhjemme skærer omkring 250.000 danskere tænder. Bruksisme kan give omfattende tandskader, hovedpine, nakke- og ansigtssmerter samt forstyrre nattesøvnen og dermed nedsætte livskvaliteten.

Den nye, banebrydende metode til behandling af symptomgivende tænderskæren hedder GRINDCARE og er en bio-feedback behandling, hvor et lille apparat på størrelse med en iPod og en lille elektrode sender meget svage elektriske impulser, der ændrer uønskede tyggemuskelbevægelser hos patienten. Takket være bio-feedbacken afslappes kæbemusklerne og på længere sigt kan en refleks indlæres, der nedsætter patientens tænderskæren. Man undgår således at skulle sove med en bidskinne i munden, som for mange patienter er forbundet med stort ubehag. Kliniske studier på Tandlægeskolen på Århus Universitet har vist, at patienter, der sover med GRINDCARE i blot to-tre uger kan halvere deres tænderskæren og sove uforstyrret.

”Interessen for vores unikke behandlingsmetode har fra starten været global. Forskere fra hele verden viser stor interesse for GRINDCARE – teknologien og resultaterne – og vi forventer at gennemføre kliniske studier i både USA, Holland, Tyskland, England, Japan, Canada & Danmark i løbet af de kommende år”, siger Troels Bierman Mortensen, administrende direktør for Medotech A/S.

Medotech har udviklet GRINDCARE i samarbejde med en række førende high tech virksomheder i Danmark og virksomheden forventer, at produktet vil kunne nå ud til mere end 20.000 kunder i Europa og USA i løbet af de kommende 2-3 år og herved sikre Medotech en omsætning på over 100 mio. DKK.

Yderligere oplysninger om GRINDCARE og Medotech A/S: Adm. direktør Troels Bierman Mortensen. Telefon 86 72 15 00.

Jesper Klit

Jesper Klit & Partners