Dansk iværksættervirksomhed blandt Nordens 10 mest potentielle vækstfirmaer

Pressemeddelelse oktober 22, 2009 Erhverv

Iværksættervirksomheden Autolog Systems ApS deltog på NVF 2009 Nordic Venture Forum i København hvor firmaet blev kåret som et af de 10 mest potentielle vækstfirmaer i Norden og sikrede sig derfor en invitation til det videre forløb på europæisk plan.

Stig Lyngsie

NVF 2009 Nordic Venture Forum afholdes en gang om året og samler de 50 nordiske opstartsfirmer som udviser størst vækstpotentiale, samt en række interesserede investorer.

Det lille nordsjællandske IT firma Autolog blev, som medlem af Microsofts BizSpark programmet, opfordret af Microsoft til at søge om deltagelse til NVF 2009 i København d. 19. oktober 2009. Her blev firmaet udvalgt til deltagelse blandt de i år 60 udvalgte firmer. Autolog Systems fik, med deres business plan og fremlæggelse, imponeret sig frem til en nominering blandt de 10 mest lovende vækstfirmer i hele Norden. De 10 ”vinder”virksomheder blev udvalgt på basis af 6 kriterier (www.http://www.e-unlimited.com/events/view.aspx?events_pages_id=74) . Udvælgelseskomiteen bestod af et panel af eksperter med erfaring fra Venture Capital branchen og erfaring indenfor iværksætteri/entrepreneurship.

Autologs mål med deltagelsen var at rejse kapital til sine planer om at udvide på det Internationale marked. Firmaet har, med sin automatiske kørebog, allerede opbygget et solidt grundlag på det danske og norske marked med omtrent 6000 brugere, heriblandt COOP Danmark, NCC og adskillige private og selvstændige brugere. Firmaet har nu udviklet en international version af kørebogen der lever op til skattekravene i de største vestlige og nordiske lande, og ved på sigt at integrere systemet til de mest udbredte navigationsenheder, kan Autolog levere en software kørebog til kunder med en af disse GPS enheder.

”Vores mål med deltagelsen var at kunne møde mulige investorer, men udover dem mødte vi også mulige internationale samarbejdspartnere, så det har været et godt springbræt for os i vores internationale vækst.” Udtaler Stig Lyngsie, Partner og ansvarlig for firmaets internationale udvikling.

Deltagelse ved European Venture Summit

Nomineringen betyder en kvalificering til det Europæiske European Venture Summit d. 30. november og 1. december 2009 i Düsseldorf, Tyskland. Her konkurrerer firmaet mod 119 potentielle Europæiske vækst firmaer om investorernes penge og en præmiesum på 90.000 EURO.

”Da vi startede firmaet for lidt over 3 år siden havde vi en klar målsætning om en global vækst, men med den økonomiske krise samt den store tilbageholdenhed fra danske banker og investorer har det ikke været opnåeligt. Denne anprisning og nominering ændrer imidlertid billedet markant. Det bliver nu betydeligt nemmere at indhente den nødvendige kapital, som højst sandsynligt vil være udenlandsk venture capital, idet vi allerede har fået syv henvendelser fra potentielle investorer. Herved skulle vi kunne få ressourcerne til at skabe det momentum der er nødvendigt for at blive den foretrukne kørebog i resten af verden såvel som i Danmark.” Udtaler en kæk Stig Lyngsie.

Erhverv