Dødens Triumf i fuld længde

Pressemeddelelse juni 20, 2005 Kultur

UR: Et sjældent stykke dansk rock- og ballethistorie er sat på auktion på nettet.

Savagerosemedium

En yderst sjælden lang version af  ”Dødens Triumf” med Savage Rose handles i disse dage på net-auktionssiden QXL.

Der er tale om en dobbelt LP, som pladeselskabet Polydor udsendte i 1979, men som komponisten Thomas Koppel fik stoppet ved et fogedforbud. Pladerne blev trukket hjem fra forretningerne efter få dage, men rundt omkring i landet var der enkelte kunder og ekspedienter, der nåede at sikre sig et eksemplar. Formentlig findes omkring 50 eksemplarer i omløb.

Dobbelt LP´en fra 1979 indeholder al den musik, som blev brugt til den kontroversielle ballet med Flemming og Vivi Flindt. Den oprindelige LP fra premieren i 1972 - og senere genoptryk - indeholder kun et uddrag af balletmusikken.

Dobbelt LP´en blev udsendt i forbindelse med Flemming og Vivi Flindts genopsætning af Dødens Triumf i Cirkusbygningen. Spilletiden på ”den komplette og uforkortede udgave af balletmusikken fra Dødens Triumf” er 75 minutter.

Eksemplaret  af den sjældne dobbelt LP, som nu er at til salg, stammer formentlig fra en ekspedient og samler. Den har stort set ikke været spillet, og tilhører betegnes som en ”kategori 3 med pil op af” - også kaldet ”ex+”  for brugte plader.

Sælgeren købte den som en del af en langt større pladesamling, som han fik for 6000 kroner på QXL. Han regner med, at dobbelt LPen med ”Dødens Triumf” vil indbringe et lignende beløb. Auktionen begyndte på 10 kr., men allerede efter få timer var buddene oppe over 900 kr.

Auktionen slutter søndag 26. juni klokken 20.09 - med mindre en hård kamp på målstregen forlænger auktionen. Ifølge reglerne slutter den først, når sidste bud har stået i fem minutter.

Sælger ønsker at være anonym, men kan kontaktes via auktionen på QXL.

QXL er den største online auktionsside i Danmark, med hen ved en million handler om måneden og en årlig omsætning mellem kunderne på en kvart milliard kroner.

Yderligere information:
Administrerende direktør, Jacob Masters, QXL:

Numre på dobbelt-LPen med ”Dødens Triumf”:

Side 1
Byen vågner