Cool og Warm - romantik på orgel

Pressemeddelelse maj 3, 2010 Musik

Hvordan tager man lige temperaturen på romantisk musik? Det får man svar på ved to orgelkoncerter i maj i Skt. Markus Kirke i Aalborg.

Michael Austin

Den engelskfødte organist, Michael Austin, sætter sig på lørdag d. 8. maj kl. 16.00 til orglet og spiller cool orgelmusik fra romantikken. Musikken er af Mendelssohn og Rheinberger, og Michael Austin fortæller, at romantikken har to meget forskellige udtryk. De to komponister i lørdagens program repræsenterer den del, der bruger orglet på en ligefrem og meget nøgtern måde, altså helt cool, som det ville hedde i nutidens sprog.

”Deres musik er ganske arkitektonisk i opbygning, og den måde, jeg spille deres musik på, tilstræber klarhed og gennemsigtighed” siger Michael Austin.

Lørdagen efter, altså den 15. maj kl. 16.00, sætter Michael Austin så temperaturen op til warm, for her skal den anden side af romantikken præsenteres. De varme romantikere er repræsenteret ved den store ungarske komponist Liszt i selskab med tyskerne Max Reger og Karg-Elert, franskmanden César Franck og englænderen Howells. Her kan man endda også som publikum nå at få sved på panden, for musikken spiller på de store, hede følelser, som kendetegner den varme romantiker.

”Med de varme romantikere kommer vi godt rundt i den musik, som bruger orglet på den storladne og symfoniske måde”, oplyser Michael Austin.

Warm er altså kodeordet, og for at man ikke skal gå glip af noget, vises denne warm koncert på storskærm, så publikum ved selvsyn kan konstatere, at også organisten får sved på panden: der er rigtig mange noder, der skal spilles – men så er temperaturen med garanti også steget i kirken, lover organisten.

Der er gratis adgang til begge koncerter, og i pausen kan man nyde en forfriskning - og så er der naturligvis cool og warm snacks til ganen.

Musik