CleanTech firma får 10 ½ million til styrkelse af internationalt salg

Pressemeddelelse januar 4, 2009 Energi & Miljø

BioKube er et dansk firma der world wide sælger anlæg til rensning af spildevand. BioKube har forhandlere i 25 lande og den nye kapital skal bruges til at styrke dette internationale salg.

BioKube renseanlæg til et hus
BioKube renseanlæg til et hus i det åbnme land. 250.000 huse i Danmark renser ikke deres spildevand før det udledes.

I Danmark udleder over 250.000 ejendomme deres spildevand urenset i naturen. Det er især ejendomme i det åbne land. Den eneste rensning af spildevandet, der sker på disse ejendomme er, at en septiktank tilbageholder partikler ("Bummelum") medens vand fra både toilet, køkken og bad udledes urenset til naturen primært gennem dræn.

Som en del af Vandrammedirektivet er det i EU besluttet, at denne form for forurening af vandmiljøet skal ophøre i alle EU lande og at også ejendomme på landet i Danmark derfor skal rense deres spildevand. BioKube er stiftet i 2003 for at levere renseanlæg, der kan dække dette behov. BioKube har installeret over 2.000 renseanlæg i Danmark

De danske regler om rensning af spildevand er nogle af de strengeste i Verden. Renseanlæg bygget efter de danske krav har derfor et stort internationalt marked.

På 5 år har BioKube etableret et net af internationale forhandlere, der strækker sig fra New Zealand, Singapore, Thailand, Kina, Ghana, Kuwait, Yemen Syrien, Rumænien, Sverige, England til USA. BioKube har forhandlere i 25 lande.

BioKube Renseanlæg produceres i dag under licens i Polen, Tjekkiet, Kuwait og Singapore. DANIDA har bevilget 5 mil kr. til overførsel af BioKube teknologi til Ghana, Malaysia og Thailand.

Rent vand er en mangelvare i mange områder af verden, og når interessen for at etablere lokal licensproduktion af BioKube renseanlæg er så stor skyldes også, at det rensede spildevand er så rent, at det sikkert kan genanvendes f.eks. til havevanding eller bilvask. Dette er interessant i oliestaterne i Mellemøsten, der er et stort marked for BioKube. Det er også et af de forhold BioKubes forhandler i USA især i de tørre områder af Californien lægger vægt på.

Yderligere oplysninger hos direktør Morten Brix (+45 55 98 98 10) eller bestyrelsesformand Peter Taarnhøj (+45 55 98 98 08)

---------------------------------------------------------------------------------

BioKube A/S, Centervej Syd 5, 4733 Tappernøje.  -  Tel +45 55 98 98 00,  -  www.BioKube.dk.
Vores forretningsområde er anlæg til rensning af spildevand fra huse og industrier, primært fødevarevirksomheder.

Det rensede spildevand er så rent, at det kan genanvendes, ofte efter UV belysning eller Ozon behandling.

BioKube har lokale forhandlere i Belgien, Bulgarien, Cypern, Dubai, England, Frankrig, Ghana, Grækenland, Hvide Rusland, Island, Indonesien, Irland, Kina, Kroatien, Kuwait, Malaysia, Polen, Rumænien, Saudi Arabien, Singapore, Sverige, Syrien, Thailand, USA, Yemen.

Energi & Miljø

BioKube renseanlæg til et hus