Chokoladeselskabet tager skarpt afstand fra børnearbejde

Pressemeddelelse marts 17, 2010 Mad & Vin

Chokoladeselskabets holdning er naturligvis, at det aldrig er i orden at holde børn som slaver eller under slavelignende forhold, og det er slet ikke i orden at bortføre eller sælge børn til slaveri.

Vores Hjerte jpg

Tirsdagens udsendelse på DR2 – ”Chokoladens Mørke Side” dokumenterede en række forfærdelige og fuldstændig uacceptable forhold for børn på kakaoplantager i Elfenbenskysten.

”Det er vores indtryk, at det er meget store dele af branchen, der direkte eller indirekte er berørt af dette problem. Selv virksomheder, der har fuld kontrol og sporbarhed i forhold til deres kakaobønner – og måske endda laver chokolade med fairtrade certificerede kakaobønner - kan have problemer pga. deres brug af indkøbt kakaosmør, der i mange tilfælde helt eller delvist vil stamme fra Elfenbenskysten.” udtaler Chokoladeselskabets formand Tom Hansen.

Chokoladeselskabet opfordrer derfor alle chokoladeproducenter til at tage ansvar i sagen,og for at komme problemet til livs, må også internationale organisationer – både indenfor og udenfor kakaobranchen – være sig deres ansvar bevidst.

Chokoladeselskabet anerkender, at der en del chokoladeproducenter – herunder den eneste danske producent af råchokolade, Toms – der har taget en række initiativer for at imødegå problematikken i forhold til de råvarer, hvor de selv har direkte indflydelse – primært kakaobønnerne. Chokoladeselskabet er endvidere bevidst om, at det kan være svært, grænsende til umuligt, at kontrollere arbejdsforholdene hos underleverandører til sine egne underleverandører. Dette gør det blot endnu vigtigere, at der lægges maksimalt pres på underleverandørerne fra både kommercielt og politisk hold.

Nogle af de store producenter på verdensplan som f.eks. Nestlé og Kraft (bl.a. Marabou) har tendens til at presse prisen voldsomt på kakaobørsen, hvor størsteparten af verdens kakao handles. Det er forståeligt, at man som virksomhed gerne vil producere – i dette tilfælde chokolade – billigst muligt, men spørgsmålet er, om man ikke producerer billigere end det er muligt, når denne adfærd er medvirkende til, at kakaoplantagerne finder det i orden at bruge børneslaver.

Som forbrugere kan vi hjælpe sagen på vej ved at tænke os om, når vi køber chokolade. Generelt – om end uden garantier – er det tilfældet, at man ved at købe chokolade af høj kvalitet også får chokolade, hvor kakaobønnerne er produceret under etisk forsvarlige forhold, om end der stadig kan være problemer med det tilsatte kakaosmør. Selv ved køb af konsumchokolade er det muligt at gøre en forskel ved at vælge chokolade fra producenter, der forholder sig aktivt til vilkårene i de kakaoproducerende områder og søger at forbedre disse. Man bør også huske på, at det ikke nødvendigvis er det bedste chokolade – hverken kvalitetsmæssigt eller etisk betragtet - der får mest plads på supermarkedernes hylder. Placeringen afgøres normalt af hvem, der betaler størst ”markedsføringsbidrag” til supermarkedet.

Det er vigtigt for Chokoladeselskabet at understrege, at vi kender til eksempler på chokoladeproducenter, der har 100 % orden i sagerne. Colombianske Santander og Franske Valrhona er eksempler på producenter, hvis fokus netop er på plantagerne – både hvad angår trivsel blandt arbejderne og vilkårene for børn i lokalområdet – og så har både Valrhona og Santander styr på leverancerne af kakaosmør, da de – som nogle af de ret få producenter i verden – selv producerer det.

Mad & Vin