Bistand med kulturel intelligens

Pressemeddelelse februar 17, 2007 Humanitær

KulturCafeen Holmbladsgade 99, Søndag 18/2 kl. 16-18.

Hej, jeg hedder Kasper og er formanden for en lille, ny dansk udviklings-organisation: Bongo Development Tourism.

Vi udfordrer traditionel bistand og åbner en dør for fremtidens generation.

Kom og hør hvordan 200.000 kroner til effektivt kommunikeret udviklingsstøtte mellem et dansk og sydtanzaniansk samfund kan batte mere end millioner af kroner til traditionelle ovenfra- og udefra-styrede projekter.

Mens Danmark samler ind til aidsbekæmpelse, har vi forberedt et privat initiativ, kaldet Bongo Camping, der via dybt kulturelt kendskab til afrikansk fattigdom, socialitet og psykologi vil blive en gennemvej for fastholdt udvikling mellem vores verdener.

Initiativet Bongo Camping skal støtte vores tanzanianske venskabsorganisation igang til en udnyttelse af et simpelt og lukrativt udviklingskredsløb i den attraktive højlandstrope i Sydtanzania;

Kredsløbet:
1) TURISME indtjeningen herfra går ubeskåret til finansiering af 2) UDDANNELSE (første 2 år har vi udarbejdet læring i engelsk, computer/IT, hiv/aids styrken herfra bruges til 3) dynamisering af det moderne afrikanske samfund (i skoler, virksomheder, civilsamfund, stat).

Vi støttes igang af 20 danske sponsorgrupper. Omkring 10 af disse, samt vores ledende skikkelser og interesserede, vil være til stede på Holmbladsgade 99.

OM MIG SELV UDVIKLINGSARBEJDER OG GIFT I TANZANIA

Jeg er 27 og har rejst 5 gange i det lokale område i Sydtanzania, og denne udveksling er altafgørende for udviklingssucceen. Mange projekter i Afrika går tabt i kommunikationens sorte huller, fordi man ikke forstår den antropologiske og fattigdomsprægede mentalitet hos partnerne: formel loyalitet og papirsarbejde er langt fra nok.

Jeg ved hvordan man ser ind i afrikanske hjerner, jeg ved hvordan de tænker om mig, en hvid mand. Jeg er først og fremmest penge i deres verdensbillede. Jeg er mad på bordet for dem. Sådan opfattes de fleste udviklingsarbejdere i Afrika og med rette, fordi de ikke taler de lokale sprog, og fordi de bor og lever bekvemt på afstand af folket.

Man bliver noget andet og mere, når man som jeg selv går i dialog med de lokale og borer sig ned midt i deres mentalitet, i deres kamp og kultur. Så er jeg pludselig menneskeliggjort, og en person som skal respekteres. Det er jeg især, når jeg begynder at indrette mine egne ideer og aktiviteter efter den fornemmelse der er født ud af mødet med den fremmede kultur, og i fattigdommens kontekst.

Vores aidsaktivitet laves som et teater: især unge rapmusikere danner en gruppe, som skal tage teten i det kreative liv i området kunsten skal bruges til at lukke op for organisering af aidsarbejde. I engelsklæringen, som er mundtligt baseret, laver vi sange til teatergruppen. Jeg har selv støttet den lokale styrmand Eddie til en ”computer maintenance”-uddannelse, som netop er afsluttet. Der kommer gang i computer-læring og indvielser i internettets uendelige muligheder for Afrika.

Har vi en partner, som tænker vestligt som jeg selv? Jeg har jo nogle idealer med initiativet: vi skal præge turisme som knopskydende motor for virkelig dynamisk beskæftigelse i regionen. Men jeg ved, at de fleste involverede afrikanere vil se deres egen chance. Kun nogle få personer er med mig når det gælder: det er dem som er blevet mine ægte mentalitetsfæller over årene; hvis ikke det var for aidsepidemien var vi blodsbrødre. Min førstemand Eddie, som er den lokale leder, har de nødvendige langtsynende og uselviske standpunkter til at gøre organisering og økonomi levedygtig.

For nylig er jeg selv færdig med en 7-årig uddannelse i masterstudiet Afrikastudier (KU) og kandidatstudiet litteraturvidenskab (Syddansk Universitet). Jeg taler flydende swahili, som er nationalsproget i Tanzania. Blev for et halvt år siden gift på lokal vis med Anna Richard Daffi, hun er her i Danmark på besøg, indtil vi begge rejser den 28. februar.

Det er andet en blot ord. Kom og se, lyt, notér og optag: på søndag 16-18, Holmbladsgade 99. Se vores bestyrelse på http://bdt.uwazi.com og vores promotion for kultur og natur i Sydtanzania på www.bongocamping.com

Humanitær