Billigere at køre i privat bil

Pressemeddelelse november 14, 2007 Økonomi

Firmabil er den lette løsning, når man skal køre erhvervskørsel for firmaet, men er det også den bedste løsning? En undersøgelse foretaget af bilpriser.dk på 40 af de mest populære firmabiler viser, at der er mange penge at spare, ved at vælge privatbilen frem for firmabilen.

Koerebog

Omkostninger ved privatbil

Kører man i sin private bil skal man iberegne benzin, slitage, generel afskrivning m.m. Disse ting bliver dog dækket af virksomhedens udbetaling af skattefri kørselsgodtgørelse, som i 2007 ligger på kr. 3,35 for de første 20.000 kørte kilometer (svarende til 67.000 kr. skattefrit pr. år) og kr. 1,78 for de efterfølgende kilometre.

Beskatning af firmabil

Hvis en ansat får en firmabil stillet til rådighed, vil den ansatte blive beskattet af fri bil, uanset privatkørsel. Det betyder, at den ansatte bliver beskattet 25% af de første 300.000 kr. og 20% af det resterende beløb af nyvognsprisen. Beregningsgrundlaget skal dog minimum være kr. 160.000. Er bilen over 3 år gammel nedsættes beregningsgrundlaget fra 100% til 75% af bilens nyvognspris. Til gengæld, er det arbejdsgiveren der betaler alle driftsmæssige omkostninger, så som benzin og vedligeholdelse.

Privatbilen er billigst

Resultatet af Bilpriser.dk's omfattende undersøgelse er klart til fordel for privatbilen: "Vores analyse viser, at der er mange penge at spare, både for arbejdsgiver og lønmodtager, ved at vælge privatbilen frem for firmabilen." Udtaler Steen Kristensen, salg og marketingchef hos Bilpriser.

Grundet den skattefri udbetaling af kørselsgodtgørelse, vil den ansatte være langt bedre stillet ved valg af privat bil, end hvis den ansatte skal beskattes af fri bil. Det har især vist sig at være en fordel hvis man kører i diesel bil, da disse har lavere driftsomkostninger.

Bedste besparelse blev fundet på Skodas Octavia 1,9 TDI. Køres denne bil privat frem for som firmabil, kan medarbejderen spare 83.639 kr. over 3 år og virksomheden vil kunne spare 55.882 kr.

Kørebog

Vælger man privatbil løsningen skal der dog føres kørebog over alle de kørte kilometre, samt registreres hvor fra og til man har kørt og hvem man besøgt. Dette er kravene fra SKAT for at være berettiget til at få udbetalt kørselsgodtgørelse, og da denne er skattefri, er det er stort fokus område hos SKAT, at kørebogen er korrekt udfyldt.

Det bør dog ikke skræmme de mange brugere af privatbilordninger, for der findes et alternativ til den tidskrævende papirløsning. Autolog er et 100% automatiseret kørselsregistreringssystem. Ved at have den lille GPS modtager liggende i forruden, registreres automatisk alle de kørte kilometre samt til og fra adresserne, og så kan den selv beregne hvor meget den ansatte skal have i godtgørelse. Da systemet lever op til SKATs krav og er godkendt af revisionsselskabet Ernst & Young, er dette en uvurderlig hjælp til de mange brugere af privatbil.

"Vores undersøgelse viser, at det er langt billigere at køre i sin private bil frem for at køre i firmabil. Med hensyn til at holde styr på de kørte kilometre for at få sin kørselsgodtgørelse, er Autolog et godt hjælperedskab. Den holder styr på al kørsel og regner godtgørelsen ud for dig automatisk. "Udtaler Steen Kristensen, bilpriser.dk. "Derved sparer du både penge ved at vælge privatbilen, og tid ved at vælge Autolog."

Læs mere om analysen og om at føre kørebog på http://www.bilpriser.dk/ og om Autolog på http://www.autolog.dk/.