Attraktiv pensionsmulighed

Pressemeddelelse maj 29, 2008 Erhverv

Afhænder man sin virksomhed, kan skatten udskydes og minimeres med en Ophørspension. Det er en særdeles attraktiv pensionsmulighed, som mange virksomhedsejere desværre ikke er opmærksom på, fortæller lokal pensionsekspert, som også efterlyser større bevidsthed om pensionsforhold hos de erhvervsdrivende.

Svjch
Pensionschef Jørgen Bo Christensen

Når man sælger eller på anden måde overdrager sin virksomhed, har man mulighed for at indbetale op til 2.425.500 kroner på en Ophørspension med fuld fradragsret gældende for det år, hvor salget sker.

Solgte man eksempelvis sin virksomhed sidste år, får man fuldt fradrag for indbetaling på en ophørspension, hvis indbetaling sker senest 30.6. i år.

Fra topskat til mellemskat
Skattemæssigt flyttes beskatningen af fortjenesten typisk fra en topskat på 59 % til en mellemskat på ca. 44,5%, når pensionen til sin tid udbetales.
- Det er en særdeles attraktiv mulighed for at undgå en brandbeskatning af den fortjeneste, man opnår, når man afhænder sin virksomhed.

Det mener pensionschef i Sparekassen Sjælland, Jørgen Bo Christensen, som desværre også oplever, at mange ikke er opmærksomme på den lukrative fradragsmulighed.

- Jeg ved godt, at der er masser af andre ting at tænke på, når man står midt i et generationsskifte eller salg, men det er da ærgerligt at skulle betale topskat af sin fortjeneste, når der er mulighed for at få skatten nedbragt helt eller delvist, mener han.

Kun få betingelser
Skal man benytte sig af muligheden er der nogle betingelser, der skal være opfyldt. For det første skal virksomhedsejeren være fyldt 55 år og haft sin virksomhed i mindst 10 år inden for de sidste 15 år. Og for det andet skal midlerne stamme fra goodwill, ejendomsavancer, inventar eller maskiner og/eller fra skatteværdien af afskrivninger, men ikke opsparet overskud i virksomheden. Endelig skal man være fuldt skattepligtig i Danmark.

En Ophørspension laves som en ratepension, hvor man vil få sin opsparing udbetalt løbende, når man går på pension - eventuelt som et supplement til udbetalinger fra andre pensionsordninger.

75.000 selvstændige uden pension
Der er ca. 187.000 selvstændige i Danmark. Heraf anslås det, at mellem 30 og 40 pct. - eller op mod 75.000 - slet ikke indbetaler til pension. Og en stor del af dem, som sparer op, indbetaler alt for små beløb.

- Måske tror de på, at salg af deres virksomhed kan indbringe dem de økonomiske midler, der er nødvendige for at opretholde levestandarden. Men den holder ikke altid. Specielt ikke for den mindre

virksomhed, hvor vi ofte ser eksempler på, at værdien af virksomheden er langt mindre, end indehaveren forventede.

- Derfor skal langt flere selvstændige "tænke pension" i de aktive år, og specielt i de år, hvor virksomheden går godt, fastslår Jørgen Bo Christensen, pensionschef i Sparekassen Sjælland.

Såfremt denne pressemeddelelse giver anledning til yderligere spørgsmål eller der ønskes knyttet yderligere kommentarer, kan pensionschef i Sparekassen Sjælland, Jørgen Bo Christensen, kontaktes på dir. tlf. 59 48 11 18 eller på mail [email protected]

Erhverv