ATEX Fokus – nyt magasin til virksomheder med eksplosionsfare

Pressemeddelelse december 17, 2007 Energi & Miljø

Nyt magasin vil sikre større viden om sikkerhed på arbejdspladser med eksplosionsfare. Bladet tager afsæt i ATEX-direktiverne, der er fuldt gældende i såvel Danmark som alle andre EU-lande.

ATEXFokusDec07 forside
H.C. Ørsted Værket fotograferet af Robert Dines Rasch
ATEX Fokus er et nyt og gratis fagblad med fokus på ATEX-direktiverne. Magasinet henvender sig til 4000 – 5000 danske virksomheder, der er underlagt de love og regler, der gælder for arbejdspladser, hvor der forekommer eksplosiv atmosfære. Kravene til disse virksomheder er klare, kontante og effektive. Problemet er, at langt fra alle efterlever dem.
- Arbejdstilsynet har ingen tal på det endnu, men det er desværre min opfattelse, at der stadig er alt for mange virksomheder, der endnu ikke har tingene i orden, vurderer civilingeniør i Arbejdstilsynet, Anders Mortensen, i det første nummer af ATEX Fokus, der lige er udkommet.
For rigtig mange virksomheder er årsagen til den ufuldstændige sikring mangel på viden. Uvidenheden har forskellige niveauer: Der er virksomheder, der ikke aner, at de har arbejdsområder med eksplosionsfare. Der er virksomheder, hvor ledelsen ikke har anerkendt i hvor høj grad, virksomhedens medarbejdere bliver udsat for fare, med de nuværende arbejdsgange. Og så er der en restgruppe af mere kyniske foretagender:
- Der er virksomheder, der undlader at efterleve kravene, ud fra devisen: ”Vi gør ikke noget, før vi får påbud fra Arbejdstilsynet”, fortsætter Anders Mortensen i ATEX Fokus, december 2007.

Faren for eksplosion på risikovirksomheder skal tages alvorligt. Det kan handle om liv eller død, hvilket blev understreget, da oliefabrikken Århus Karlshamn, i begyndelsen af december eksploderede. I forbindelse med eksplosionen omkom en medarbejder. Ydermere var der store materielle tab, og angsten og utrygheden spredte sig til beboerne i store dele af de omkringliggende kvarterer i Århus.
- Trods det at Århus Karlshamn er kendt for sit proaktive sikkerhedsarbejde, skete ulykken, der bare ikke må ske, alligevel. Den dokumenterede på tragisk vis, at de skærpede krav og regler på området, skal overholdes så restriktivt som muligt, da de er til for at sikre menneske og materiel – og ikke opfundet for at genere og obstruere virksomhederne, fastslår direktør Per Kragh fra konsulentvirksomheden TechCare ApS, der står bag magasinet ATEX Fokus. Han forsætter: – Med bladet vil vi forsøge at nå ud til alle virksomheder, der har eksplosionsfare, og motivere med let tilgængelig viden og konkrete og brugbare løsninger.

Mere information fås ved henvendelse til ansvarshavende redaktør Per Kragh,
tlf.: 41 44 07 91 eller på mail: [email protected].

Fakta om ATEX Fokus:
• Udkommer to gang årligt. Førsteudgaven i et oplag på 3500 eksemplarer.
• Bladet er finansieret af annoncer og udsendes derfor gratis til de virksomheder, der ønsker et abonnement. Tilmelding på bladets hjemmeside www.ATEXFokus.dk
• Overvægten af det redaktionelle stof vinkles på virkeligheden i virksomhederne. Derudover optræder alle implicerede danske myndigheder og private aktører indenfor Ex-området.

Energi & Miljø