Arbejdstilsynet varsler nye aktioner på byggepladserne

Pressemeddelelse september 6, 2006 Natur

Sikkerheden på byggepladserne kan stadig blive bedre, og derfor vil Arbejdstilsynet komme på flere aktioner i løbet af efteråret. Det siger Arbejdstilsynets direktør efter et møde i dag med arbejdsmarkedets parter på bygge- og anlægsområdet.

Sikkerheden på de danske byggepladser har det ikke godt, og der sker alt for mange ulykker. Ved en aktion over for tagarbejde på byggepladserne i juni måned i år måtte Arbejdstilsynet skride ind og stoppe arbejdet på mere end hver tredje byggeplads.

- Aktionen i juni viste desværre klart, at man på alt for mange byggepladser tager for let på sikkerheden. Det er helt uacceptabelt, fordi det sætter medarbejdernes liv og lemmer på spil, sige Arbejdstilsynets direktør Jens Jensen. Arbejdstilsynet sagde derfor allerede i juni, at vi vil komme igen på nye aktioner, og det står vi ved.

Det er især ved gravearbejde, tagarbejde, opstilling og arbejde på stilladser, arbejde på lifte og stiger samt ved montering af betonelementer, at de alvorlige ulykker sker. Det er derfor navnlig disse områder, at Arbejdstilsynet kigger efter, når de næste aktioner gennemføres, oplyser Jens Jensen.

Meldingen kommer efter, at arbejdsmarkedets parter på bygge- og anlægsområdet onsdag mødtes med Arbejdstilsynet om status for den handleplan om sikkerheden på byggepladserne, som beskæftigelsesministeren sidste år tog initiativ til.

- Jeg forventer, at Arbejdstilsynets kontrolaktioner og parternes initiativer tilsammen vil være med til at højne bevidstheden om sikkerheden på byggepladserne, siger Jens Jensen. Arbejdstilsynet vil i de kommende år have søgelyset rettet mod arbejdsmiljøet i bygge- og anlægsbranchen, så man kan lige så godt få rettet op på tingene nu.

I 2005 skete der 20 dødsulykker på de danske byggepladser en fordobling i forhold til de foregående år. Desuden skete der 296 alvorlige ulykker.

Arbejdstilsynet vil I 2007 og 2008 gennemgå arbejdsmiljøet på samtlige landets bygge- og anlægsvirksomheder.

Kontaktpersoner:
Kontorchef Peter Herskind tlf. 72 20 87 31