Arbejdsmiljøkonsulent - Et springbrædt ind i en ny karriere

Pressemeddelelse august 25, 2008 Uddannelse

Et godt arbejdsmiljø betyder udfordring, udvikling, engagement, glæde og trivsel. Et dårligt arbejdsmiljø kan modsætningsvis føre til helbredsskader, stress, utryghed, dårlig trivsel, fravær, psykisk sammenbrud, udbrændthed og sygdom.

Probanalogo

Aktiv kurser er, som den eneste uddannelsesinstitution i Danmark, evalueret og godkendt af både Arbejdstilsynet og Danmarks Evalueringsinstitut og godkendt til at udbyde den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse "online".

Aktiv Kursers Arbejdsmiljøkonsulentuddannelse sætter nye standarder indenfor læring og uddannelse for både HR folk og sikkerhedsrepræsentanter. Uddannelsesforløbet omfatter alle vigtige aspekter omkring arbejdsmiljø, men også undervisning i HR, kommunikation, psykologi og stresshåndtering.

Fokus på psykisk arbejdsmiljø
Dårligt psykisk arbejdsmiljø volder stigende problemer indenfor alle brancher og medarbejdergrupper. Undersøgelser viser f.eks. at 3 ud af 4 ledere føler sig stressede, halvdelen af alle HKère har svært ved at få arbejdsliv og familieliv til at hænge sammen og 12 % af alle DJØF medlemmer forlod i 2004 deres job på grund af mobning. Det er derfor afgørende at virksomhederne både af hensyn til medarbejdernes ve og vel, men også i forhold til den økonomiske bundlinie, beslutter at gøre noget ekstra ud af det psykiske arbejdsmiljø.

På baggrund af ovenstående tilbyder Aktiv Kurser din virksomhed en skræddersyet arbejdsmiljøuddannelse, hvor fokus er på den lovpligtige 37 timers arbejdsmiljøuddannelse og de stress relaterede problemstillinger.

Uddannelsens indhold
Med Arbejdsmiljøkonsulentuddannelsen tilbydes virksom-hederne en tidssvarende arbejdsmiljøuddannelse, der i særklasse prioriterer stress og psykisk arbejdsmiljø. Uddannel-sen består af 3 moduler, som hver indeholder op til 10 afsnit.

Arbejdsmiljøet i en virksomhed har stor betydning for medarbejdernes psykiske og fysiske helbred, motivationen, samspillet mellem ledelse og medarbejdere, selvopfattelsen, den sociale omgang og den generelle livskvalitet. Alle disse faktorer påvirker naturligvis virksomhedens effektivitet og produktionsniveau, hvorfor et øget fokus på arbejdsmiljøet vil komme alle i organisationen til gode. Desuden er det vigtigt at skabe enighed og forståelse om, hvad der gør arbejdspladsen til et godt sted at være. I afsnit 1.9, vil du blive præsenteret for, hvordan værdier er med til at samle en arbejdsplads om et fælles værdisæt.

Man kan skelne mellem et fysisk og psykisk - og herunder psykosocialt - arbejdsmiljø. Dog er de to størrelser ikke totalt adskilte, idet de påvirker hinanden indbyrdes. Det er således vigtigt at være opmærksom på, at fysiske faktorer i arbejdsmiljøet rent faktisk kan have stor indflydelse på medarbejdernes psykiske tilstand og - måske endnu vigtigere - omvendt: Hvis det psykiske arbejdsmiljø er belastende, vil dette hurtigt påvirke medarbejdernes helbred og velbefindende, hvilket eksempelvis kommer til udtryk i stresssymptomer som hjertebanken, mave- og hovedpine, trykken for brystet og træthed.

Der er i de seneste år kommet fokus på at betragte den enkelte medarbejder som en hel person, der påvirkes fra forskellige sider. Ligesom organisationen også kan betragtes som en helhed, hvor de enkelte dele påvirker hinanden. Dette betyder, at en forandring, der umiddelbart kan virke lille for den samlede organisation, kan medføre store forandringer for den enkelte og dermed ændre personens generelle arbejdsbetingelser. For at personen som helhed skal fungere, må de individuelle behov tilfredsstilles. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på medarbejdernes individuelle forskelle og søge at forbedre de forskellige faktorer, der påvirker den enkeltes psykiske, fysiske og sociale arbejdsmiljø.

En hurtig internetsøgning på "arbejdsmiljø" giver en fornemmelse af det store antal af artikler, websites og bøger, der er skrevet om emnet blot i Danmark. Indholdet af dette afsnit repræsenterer således blot et udpluk af materialet. De mange links i kapitlet opfordrer til at du selv kan læse videre og finde brugbare redskaber til identifikation af problemer med arbejdsmiljøet og forbedringer af disse.

På Aktiv Kurser Arbejdsmiljøkonsulentuddannelsen spænder man over 3 moduler:

Modul 1: Sikkerhedsorganisationen

I dette modul og de følgende moduler bevæger vi os fra det overordnede, samfundsmæssige plan ned på et mere konkret plan og forholder os til stress som en funktion af arbejdsmiljøet i den enkelte virksomhed.

Således vil vi i dette modul rette blikket mod de juridiske rammer for arbejdsmiljøarbejdet i en virksomhed. Hvad er lovkravene på området? Hvem er aktørerne på arbejdsmiljøområdet? osv.

Ca. 100 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Obligatorisk kursus-dag d. 30.09.08, kl 09.00-17.00 på Scandic Hotel i København.

Modul 2: Arbejdsmiljø i dag

Vi bibeholder det konkrete plan og vender blikket mod stress
som det helt konkret kommer til udtryk på den enkelte arbejdsplads. Yderligere ser vi nærmere på forhold på individplan, der virker henholdsvis fremmende og hæmmende på stress.

I dette modul stilles skarpt på baggrunden for stress.
Hvad er stress, og hvilke forhold i det moderne samfund er medvirkende til den eksplosion i antallet af stresstilfælde,
vi er vidner til i dag?

Ca. 100 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Obligatorisk kursus-dag d. 24.10.08, kl 09.00-17.00 på Scandic Hotel i København.

Modul 3: Arbejdsmiljø i hverdagen - hvad gør vi?

Det sidste modul, indeholder en række værktøjer, du som
medlem af sikkerhedsorganisationen kan anvende til at
forebygge og håndtere stress hos såvel dig selv som andre og varetage dine opgaver i sikkerhedsorganisationen. Samtidig kan værktøjerne anvendes til at forbedre samarbejdet og arbejdsprocessen i arbejdsgruppen generelt.

Ca. 100 siders læsning med e-learning-case, online-opgave
og online-tilbagemelding med evaluering. Obligatorisk kursus-dag d. 18.11.08, kl 09.00-17.00 på Scandic Hotel i København.

Forløbet

Til hvert modul er tilknyttet en kursusdag af mellem fem og otte timers varighed. Alle kursusdage er obligatoriske.

På den første kursusdag klarlægges, hvordan holdet vil arbejde med arbejdsmiljø, og de enkelte deltager udvælger problemstillinger, som de ønsker at beskæftige sig med under hele forløbet.

Desuden vil deltageren og underviseren i fællesskab fastlægge deltagerens arbejdsopgaver i hele forløbet. Der vil være kontinuerlig sparring fra underviserens side, og mulighed for at kommunikere på uddannelsesplatformen.

Efter endt uddannelse vil deltagerne modtage et arbejdsmiljøuddannelsesbevis udstedt af Arbejdstilsynet.

Læringsform
Uddannelsen adskiller sig ved sin læringsform, der bygger på en kombination af kursusdage og e-læring. Klik her for at læse mere om de mange fordele herved.

Uddannelsens muligheder
Medarbejdere som er psykisk nedbrudte opdages ofte først, når det er for sent. Derfor er Aktiv Arbejdsmiljøuddannelsen relevant, da den supplerer med redskaber til, hvordan et dårligt arbejdsmiljø kan forhindres, samt arbejder dybdegående med de psykologiske faktorer og inddrager redskaber til at håndtere psykiske arbejdsmiljø problemer, når de opdages.

Aktiv arbejdsmiljøuddannelsen indeholder vigtig viden og relevante værktøjer indenfor kommunikation, ledelse og psykologi, som vil bidrage til at styrke samarbejdet i sikkerhedsorganisationen, som dermed har større mulighed for aktivt at skabe et godt arbejdsmiljø i virksomheden.

Krav til udstyr:

For at kunne deltage på Aktiv Arbejdsmiljøuddannelsen skal De have adgang til en pc med internetopkobling og en e-mail-adresse.

Læs mere på http://www.probana.com/

Direkte link til www.probana.com/smk_lau.asp