Annette Lüdeking ny direktør i BøRNEfonden

Pressemeddelelse februar 9, 2006 Humanitær

BØRNEfondens direktØr gennem mere end 23 år, SØren Stenum, er gået på velfortjent pension. Ny direktØr er Annette Lüdeking.

Boeflogo sort jpg
Det er en kvinde med hjerne og hjerte, der brænder for udvikling, som netop har overtaget direktørstolen i BØRNEfonden. Gennem 20 år med internationalt udviklingsarbejde for Danida, FN og flere andre humanitære organisationer har Annette Lüdeking haft én fællesnævner for sit arbejde: ”Børn har været en rød tråd siden min første arbejdsdag. Jeg har altid arbejdet med mennesker og med fokus på børn, unge og udvikling”, fortæller den nye direktør.

Annette Lüdeking har arbejdet med udvikling siden 1986, primært i Afrika med enkelte afstikkere til andre verdensdele. Fokus har især været sundhed, uddannelse, indtægtsskabende aktiviteter og børns rettigheder. Kort sagt har hun stor erfaring med netop de indsatsområder, BØRNEfonden arbejder med.

Brænder for udvikling
Med ”den internationale erfaring jeg har, synes jeg, at nu var det rette tidspunkt at komme hjem til Danmark og gøre brug af den værktøjskasse, som jeg har udviklet gennem årene. Jeg er utroligt privilegeret, at jeg har fået muligheden for at arbejde for BØRNEfonden. Efter netop at have besøgt BØRNEfondens programlande - er jeg blevet endnu mere bekræftet i, at det er et fantastisk stykke arbejde, BØRNEfonden udfører”, siger den tilfredse, nye direktør.

Annette Lüdeking brænder for udvikling. Hun har bevidst valgt at satse på en organisation, hvor man arbejder med udvikling frem for nødhjælp. For hende er det fremtiden, der er i fokus, for dér er der brug for både ”hjerne og hjerte”, som hun udtrykker det. Hun understreger, at den bedste oplevelse i udviklingsarbejdet er, at det nytter og gør en forskel. ”Det er ikke bare en floskel det er min altoverskyggende positive oplevelse gennem alle årene”.

”Nu som direktør i BØRNEfonden glæder jeg mig til fortsat at være med til at gøre en forskel. Hos BØRNEfonden har jeg virkelig følelsen af, at jeg er landet på den rigtige hylde” konstaterer Annette Lüdeking med et smil.

Fakta om Annette Lüdeking:
Født 1959 i Århus.
Bosat i Afrika 1986-2005.
Har arbejdet for Danida, FN og flere udenlandske hjælpeorganisationer.
Gift med Gert, der pt. arbejder for FN i Genčve.
Bor i Birkerød med sine to børn, Simon på 18 og Kasper på 15.

Humanitær