ADHD ugen 20. - 27. september 2009

Pressemeddelelse september 21, 2009 Samfund

For første gang i Danmark, afholdes ADHD ugen samtidigt med resten af Europa

ADHD web

160.000 børn, unge og voksne i Danmark har ADHD og har svært ved at blive set og anerkendt. ADHD ugen skal bidrage til fokus på området og skabe nødvendig opmærksomhed.

ADHD er det handicap og den psykiske lidelse, som har sværest ved at blive accepteret og anerkendt. Måske fordi børn med ADHD ligner uartige og uopdragne børn, og voksne med ADHD ligner utilpassede voksne? ADHD er på en måde som forhøjet blodtryk. Nogen har det i alvorlig grad, andre i mildere grad. ADHD udtrykker sig på forskellig måde hos forskellige mennesker. Men mennesker med ADHD har krav på at blive accepteret med den lidelse, de har og at blive behandlet for den. På samme måde som mennesker med forhøjet blodtryk.

Udfordringen er, at jo mindre ADHD’en ses og anerkendes, og jo senere i livet det sker, jo større skade kan der ske på børnene og på de voksne; borgere som udgør en betydelig del af vores samfund.

De 160.000 børn, unge og voksne i Danmark med ADHD har alle forældre og søskende, partnere, børn, venner og naboer. En meget stor del af Danmarks befolkning er derfor i tæt kontakt med mennesker med ADHD.

Det er der bare alt for få, der står frem og fortæller.

Pressen har som optakt til ADHD ugen været præget af historier om, at antallet af medicinerede børn stiger og stiger. I stedet kunne man jo spørge; hvilken indsats kan og bør sættes i stedet for medicinen?

ADHD ugen

I ADHD ugen fra den 20. til 27. september går mennesker med ADHD og deres pårørende på gaderne og skaber et visuelt billede af hvor mange der er berørt af ADHD. Det sker ved mere end 100 events over det ganske land. Ved at læse op i skolerne, ved en politisk høring på Christiansborg og ved en række borgerrettede arrangementer ude i lokalsamfundene under teamet ”Op på mælkekassen” hvor mennesker berørt af ADHD taler med befolkningen og lokale politikere om hvordan vi kan gøre livet lettere at leve for mennesker med ADHD.

Gå ind på www.koncentration-tak og se, hvad der sker i den Europæiske ADHD uge i forskellige lokalområde.

Pressekontakt:

Jette Myglegaard, formand, mobil 20329901.

Anne Worning, direktør, mobil 25141375.

ADHD-foreningen, Rugårdsvej 101, 5000 Odense C, www.adhd.dk, [email protected]

FAKTABOKS

ADHD rammer 3-6 % af de danske børn og de fleste bliver til voksne med ADHD. Af børnene forsætter 75 % med at have ADHD i ungdommen, mens halvdelen af børnene også som voksne har ADHD.

Hvert femte barn, der er i kontakt med børne- og ungdomspsykiatrien har ADHD. Dermed er ADHD langt det almindeligste børnepsykiatriske handicap.

Børn med ADHD udgør den største enkeltgruppe indenfor specialundervisning, idet hvert femte barn i specialundervisningen har ADHD.

I voksenpsykiatrien er man endnu ikke begyndt at opgøre antallet af voksne med ADHD som en gruppe for sig - her gemmer mennesker med ADHD sig i gruppen psykiske udviklingsforstyrrelser.

ADHD foreningens formål er at skabe forståelse for og faktisk forbedring af forholdene for mennesker med ADHD og deres pårørende.  Det sker via kurser og konferencer, udgivelse af publikationer, projektarbejde og via foreningens hjemmeside og nyhedsmail. ADHD foreningen har netop etableret videnscenter om ADHD, videnomadhd.

Samfund