24 millioner til hjerteforskning

Pressemeddelelse december 12, 2007 Helse

Hjerteforeningen har for få midler til at støtte højt kvalificeret forskning i hjertekarsygdom

Pludselig uventet hjertedød blandt børn og unge, effekten af motion hos børn og forebyggende brug af ICD hos patienter med hjertesvigt. Det er nogle af de mange forskningsprojekter, som har fået støtte fra Hjerteforeningen i 2007.

To gange om året uddeler Hjerteforeningen penge til forskere, og der er stor interesse for at søge om penge i foreningens biomedicinske forskningsudvalg og udvalget for forebyggelsesforskning. I andet halvår blev der søgt om over 75 mio. kr. i forskerstøtte til 127 forskningsprojekter. 41 af ansøgerne fik bevilget støtte til deres forskning på i alt 11,6 mio. kroner.

- Vi har alt for få penge at dele ud. I år har en del danske forskere ikke fået støtte fra Hjerteforeningen, selvom deres projekter er højt kvalificerede og meget lovende. Det er vigtigt, at vi får samlet mere ind til de danske forskere, der de sidste par år har produceret flotte forskningsresultater og er fremkommet med rigtig gode forskningsideer, siger Henrik Sillesen, formand for Hjerteforeningen og klinikchef, overlæge, dr.med. på Rigshospitalet.

Et af projekterne, som Hjerteforeningen har støttet, er netop gået i gang på flere af landets hjerteafdelinger. Her vil forskere undersøge, om forebyggende brug af ICD virker på patienter, som lider af hjertesvigt. Hjerteforeningen er også med til at støtte et stort internationalt projekt, som læger på Skejby Sygehus deltager i. De undersøger muligheder for at beskytte hjertet mod vævsskade efter en blodprop.

Gennem årene har Hjerteforeningen støttet forskningsprojekter, som har opnået stor international bevågenhed og forbedret behandlingen af hjertekarsygdom. Blandt andet støtter Hjerteforeningen udviklingen inden for stamcelleforskning, forskning i hjerteklapper samt forskning i hvilken type åreforsnævring, der er farlig og hvilken der er mere godartet.

Hjerteforeningen har i alt i år givet godt 24 millioner kroner til forskere, der skal sikre bedre behandling og forebyggelse i hjertekarsygdom. 60 procent af al forskning i hjertekarsygdom herhjemme finansieres af Hjerteforeningen.

Yderligere oplysninger:
Hjerteforeningens formand, klinikchef, overlæge, dr.med. Henrik Sillesen, telefon 35 45 21 05, mobil 40 15 95 50.

Helse