Æresdiplom til Landsforeningen Godhavnsdrengene

Pressemeddelelse april 7, 2008 Samfund

Det Norske "Samfundsmagasinet" v/Redaktør Jan Hansen, der i år har 10 års jubilæum, har besluttet sig til at tildele 3 Nordiske organisationer et æresdiplom for foreningernes arbejde for oprejsning og menneskelig omsorg.

Sovesalen 1963
Godhavns sovesal 1961

For Danmarks vedkommende, faldt valget på Landsforeningen Godhavnsdrengene, som kæmper for oprejsning til tidligere anbragte på de Danske børnehjem. "Godhavnsdrengene" som samarbejder med foreninger i både Norge, Sverige og Island, er meget beæret over denne tildeling, som giver os et ekstra spark mod vores mål.
Foreningen som sidste år afholdte en høring om tidligere anbragte og som havde Professor, Edward Befring fra Oslo Universitet som hovedtaler, arbejder efter at få åbnet de gamle arkiver med tilsynsrapporterne fra vores anbringelsestid, ene og allene for at få sandheden frem om de grusomheder der blev begået på de Danske børnehjem.
Myndighederne er tilsyneladende ikke særligt interesseret i at få åbnet de arkiver der vil bevise vores påstand om statens svigtende tilsyn, men foreningen vil gå rettens vej, hvis ikke andet er muligt, for sandheden skal frem, så vi kan få ro i sindet og komme videre med den sjat af livet vi har tilbage, de få af os der er tilbage.

Overrækkelsen af æresdiplomet vil ske på Hotel Laholmen i Strømstad den 12. april kl. 18.00, ved en festmiddag, arrangeret af Jan Hansen fra Samfundsmagasinet og "Godhavnsdrengene" vil være repræsenteret af, formand Poul-Erik Rasmussen og kasserer, Svend-aage Rasmussen.

Link til samfundsmagasinet:

Godhavnsdrengene.