årets trafiksikkerhedspris åben for ansøgninger

Pressemeddelelse juli 19, 2006 Motor

Det medlemsejede forsikringsselskab, GF-Forsikring, gennemfører årligt flere initiativer, der aktivt bidrager til at fremme trafiksikkerheden i Danmark. Et af de nyeste tiltag er indstiftelsen af GF Sikkerhedspris, der blev uddelt for første gang i 2005. Prisen, der uddeles årligt og er på 200.000 kroner, kan søges af alle, der vil gøre en aktiv indsats for trafiksikkerheden i Danmark. Ansøgningsfristen er den 21. august.

Rundt omkring i landet er der mange enkeltpersoner, institutioner eller foreninger, som har konkrete idéer til projekter, der har til formål at øge trafiksikkerheden. Af økonomiske grunde kan det imidlertid være problematisk at virkeliggøre de gode hensigter, og det er synd, for oftest er der tale om tiltag, der kan komme os alle til gode.
En af GF-Forsikrings målsætninger er at bidrage til at vise vejen til større trafiksikkerhed. Fx belønnes medlemmernes gode kørsel med en kontant check én gang om året, og på de årligt afviklede trafiksikkerhedskurser i november lærer gode bilister at blive endnu bedre og sikre i trafikken. Og som sidste skud på stammen indstiftede GF-Forsikring sidste år GF Sikkerhedspris, der kan hjælpe konkrete projekter og idéer på vej mod en virkeliggørelse.

To prismodtagere i 2005
Prisen kan gives til et enkelt projekt eller opsplittes i flere puljer. Sidste år blev prisen således delt mellem to vidt forskellige projekter. Den ene pris på 100.000 kroner - blev tildelt et projekt, der gik ud på at oprette et korps bestående af pårørende til trafikofre. Pårørendekorpset, der bruges af f.eks. skoler, ungdomsinstitutioner og lokale råd, giver autentiske beretninger om det at miste et barn eller en anden nærtstående i en trafikulykke for derigennem at øge opmærksomheden mod risikofyldte situationer.

Andre 100.000 kroner gik til ForældreNetværk.dk et netværk, der involverer forældre aktivt i at forebygge trafikulykker blandt unge. Netværket havde på daværende tidspunkt kørt som pilotprojekt på Fyn og i Sønderjylland med stor succes, men med prisen har initiativtagerne fået mulighed for at udbrede netværket til andre dele af landet blandt andet ved at øge sin oplysningsvirksomhed gennem udarbejdelse af materialer og udvikling af hjemmesiden.
Ifølge ForældreNetværkets koordinator Jette Ravn er der allerede bred interesse for netværket mange steder i landet: En undersøgelse, der blev offentliggjort for nylig, viser at forældre gennemgående er meget bekymrede for deres børns trafiksikkerhed. Trafikdrab er den hyppigste dødsårsag for unge under 25 år. Derfor er det vigtigt at få sat emnet på dagsordenen og engagere de unges familier, og vi kan konstatere, at der generelt er stor interesse fra forældrene for at engagere sig aktivt i, at børnene ikke kommer galt af sted i trafikken.

Ansøgningskriterier og frister
Sikkerhedsprisen uddeles til et konkret projekt fra en eller flere enkeltpersoner, institutioner, grupper eller foreninger, som gør eller vil gøre en aktiv indsats for trafiksikkerheden i Danmark. Modtagerne af GF Sikkerhedspris udpeges af priskomitéen, der har underdirektør i Rådet for Større Færdselssikkerhed, Michael Vendelboe, som formand. Herudover består komitéens medlemmer af chef for Rigspolitiet Færdselsafdeling Fyn, Peder Pedersen, medlem af Folketingets Trafikudvalg, Kim Andersen, advokat Iben Lindhardt samt administrerende direktør Bjarne Toftlund og formand Svend Anker Petersen fra GF-Forsikring,.

Ansøgninger med beskrivelse af det konkrete projekt der søges midler til, fremsendes sammen med budget til GF Forsikring, Karlavej 1, 5270 Odense N, att. Lilian Munch Pedersen. Ansøgningsfristen er den 21. august.
Prisen uddeles i forbindelse med afviklingen af de GF Sikkerhedsdage den 4. og 5. november.

GF-FORSIKRING blev stiftet i 1967 og er et medlemsejet forsikringsselskab med overskudsdeling. Selskabet fokuserer på privat skadeforsikring. GF-FORSIKRING hviler på et fundament af lokale forsikringsklubber, og selskabets aktionærer består udelukkende af de tilknyttede forsikringsklubber, der har en stemme for hver 100 kr. aktie, medlemmerne har købt. GF-FORSIKRING har i år tilbagebetalt den hidtil højeste bonus på 190 mio. kr. til sine medlemmer.

Motor