Miljøets svane til nordjyske brændeovne

Pressemeddelelse september 11, 2007 Erhverv

Rais får licens til at bære det nordiske svanemærke.

- Miljø er en hjørnesten i virksomhedens udvikling, og mange af vore ovne brænder med grænseværdier langt under Svanemærkets maksimumkrav på fem gram partikler pr. kilo brændt træ. Men med Svanemærkets grønne nordiske stempel viser vi verden, at vi mener miljøet alvorligt.

Det siger udviklingsingeniør Brian Mortensen fra Rais Brændeovne i en kommentar til, at de førende danske producenter af brændeovne nu - i en fælles indsats for at fokusere på udviklingen af miljøneutrale brændeovne og efter miljøtests på Teknologisk Institut - certificerer de varme, danske design-ovne med Svanemærket.

Brian Mortensen tilføjer, at Rais, der eksporterer 80 procent af produktionen, med svanemærkningen imødekommer en stigende global bevidsthed om at passe på miljøet, og han pointerer, at brændeovne med Svanemærket, både hvad angår materialer, funktion og instruktion, bevisligt lever op til en stribe skrappe krav i forhold til miljøet.

- Svanemærket sætter høje standarder, konstaterer Brian Mortensen og sætter sluttelig certificeringens krav i perspektiv:

- Mens Svanemærkets krav er en grænseværdi på fem gram partikler fra et kilo brændt træ, foreslår regeringen i sit udkast til ny bekendtgørelse for brændeovne en grænseværdi på ti gram pr. kilo træ.Billedtekst:
Udviklingsingeniør Brian Mortensen fra Rais placerer her det første svanemærke på Topas, der udnytter den nyeste brandteknologiske viden til at sikre forbrænding med minimal påvirkning af miljøet og maksimal indflydelse på varmeregningen.

Erhverv