Jönsson klar med bæredygtigt koncept for klimavenlige billige boliger

Pressemeddelelse juni 30, 2010 Byggeri

Virksomheden skal med afsæt i nyt koncept for byggeri af billige, klimavenlige boliger opføre 128 boliger for Boligforeningen 3B - et projekt med 12.400 etagemeter til 130 millioner kroner på Amager Fælledvej overfor den nye DR-by på Amager

- Der er et stort og stigende behov for boliger, som folk har råd til at betale. Vi tror, at denne del af markedet vil udvikle sig stærkt i de kommende år, og vi er stolte over at være på banen med et stort konkret projekt, hvor vi for første gang herhjemme skal opføre klimavenlige, billige plejeboliger i energiklasse 1.

Det er direktør Robert Mayer fra Jönsson a/s, der som en af landets førende boligbyggere er på banen med et nyudviklet koncept for byggeri af præfabrikerede, lette og miljøvenlige billige boliger i energiklasse 1 samt et konkret projekt med byggeri af 75 plejeboliger og 53 familieboliger for Boligforeningen 3B, der administrerer godt 12.000 boliger i København.

Robert Mayer understreger, at det for Jönsson har været afgørende at kombinere en fornuftig kvalitet, klimavenlige konstruktioner og et attraktivt omkostningeniveau i det nye koncept, og han pointerer, at organisationen som led i udviklingsarbejdet er blevet klædt på til at håndtere de nye byggeprocesser, der kendetegner opførelse af billige boliger.

Omfattende udviklingsarbejde

- Vi har over det sidste års tid arbejdet målrettet med udvikling af et helt nyt bæredygtigt koncept for byggeri af billige, klimavenlige boliger i en fornuftig kvalitet. I den forbindelse har vi selvfølgelig trukket på virksomhedens kompetencer som boligbygger med speciale i trimmet byggeri, ligesom medarbejdere og organisation er blevet gearet til at håndtere opførelse af let byggeri, der er underlagt billig-bolig-konceptet.

- Men derudover har vi sammen med arkitekter, ingeniører og leverandører af præfabrikerede elementer analyseret den håndfuld af billig-bolig-projekter som er gennemført i Danmark med henblik på at uddrage generelle erfaringer, ligesom vi har fået tilført nye kompetencer, der repræsenterer den største danske viden på området.

Teamwork

Jönssons direktør fortæller videre, at byggeriet af  de nye pleje- og familieboliger vis-a-vis DR-byens nye koncertsal, der skal stå klar om halvandet års tid, er udviklet og gennemføres i et teamwork med Jönsson som hovedentreprenør, ONV Arkitekter som arkitekt, Dominia som ingeniør samt Taasinge Træ, der producerer og leverer de færdige elementer til byggeriet.

- Vi har gennem arbejdet med både koncept og det konkrete projekt opbygget et stærkt teamwork med fælles holdninger til kvalitet, præcision og samarbejde, og vi har et tæt, åbent samarbejde med bygherren og bygherrens rådgivere om det endelige hovedprojekt, slutter Robert Mayer.

Rammetekst:

Jönsson a/s er på banen med nyt bæredygtigt koncept for byggeri af billige, klimavenlige boliger, og har startet byggeriet af 128 billige pleje- og familieboliger i energiklasse 1 til Boligforeningen 3B.

Billedtekst:

De nye billige og klimavenlige boliger, der over det næste halvandet år opføres i hovedentreprise af Jönsson for Boligforeningen 3B, indrettes med altaner, svalegange og tagterrasser i en firlænget karré med tre og fire etager omkring et åbent gårdrum.

Robert Mayer

Administrerende direktør