Allergikere og dyr i samme stue

Press release april 17, 2008 Energy & Environment

Hver fjerde norske familie har et eller flere kjæledyr i hjemmet. Samtidig har 40 prosent av befolkningen allergi – blant disse har mange dyreallergi. En rekke nye og anerkjente produkter gjør det imidlertid mulig for allergikere å omgås dyr uten å få snue, kløende hudutslett og sviende øyne.

Fam. Nygren3
Peter Nygren og konen Pia var like ved at kvitte deres katte på grund av dyreallergi.

Norge er blitt en nasjon av kjæledyrselskere. Det finnes cirka 435 000 hunder i landet og 680 000 katter. Det viser tall fra analyseselskapet Euromonitor.

Samtidig er antallet av allergikere steget. Ifølge Norges Astma og Allergi Forbund (NAAF) lider nesten 40 prosent av befolkningen mellom 16 og 84 år av allergi, og tallet forventes å stige i fremtiden.

Kombinasjonen av de to tendensene skaper store problemer for mange nordmenn. Både for de allergikerne som har et kjæledyr som de ikke tåler, og for de allergikerne som ikke kan besøke familie, venner og kjente med kjæledyr uten å få nyseanfall, tett nese, kløe og irritasjon i øynene.

Fjern årsaken og unngå symptomer

For å unngå de kjedelige bivirkningene, velger mange nordmenn å kvitte seg med kjæledyret sitt. Andre tyr til antihistaminer og medisin, mens andre igjen er nødt til å foreta gjentatte bihuleoperasjoner eller isolere seg helt fra dyr.

En ny rengjøringsteknologi som forhandles i dyrebutikker gjør det mulig for allergikere å være i samme stue som kjæledyr uten å få sykdomssymptomer. Med produkter fra det engelske firmaet Bio-Life Europe Ltd., som har spesialisert seg i forebyggende helsefremming, kan man fjerne de stoffene fra kjæledyrene som gir allergi.

To produkter, Petal Cleanse og Air Cleanse, henvender seg spesielt til dyreallergikere. Det ene er en lotion som smøres inn i kjæledyrets pels en gang om uken. Det andre er en luftspray som er god å bruke i lokaler eller i biler hvor det av og til er kjæledyr. Begge produktene inneholder eukalyptus og eteriske oljer som Benzyl Benzoat og Ylang Ylang. Disse har en dokumentert effekt mot støvmidd og allergifremkallende proteiner fra kjæledyr. Produktene innkapsler og uskadeliggjør allergener fra kjæledyrene.

Petal Cleanse er testet av allergispesialister og dyrleger i Europa, USA og Canada og har vunnet British Allergy Foundations Consumer Care Award for dets virkning.

En uavhengig undersøkelse, foretatt av det britiske firmaet Market Research Solutions Ltd. med 106 testpersoner har også vist at 97 prosent av alle dyreallergikere kan fjerne behovet for medisin ved regelmessig bruk av Petal Cleanse over en periode på fire uker.

Ikke mer nysing

En av de allergikerne som har hatt stor glede av Bio-Lifes nye produkter er svenske Peter Nygren. Han er frisør, familiefar og innehaver av to norske skogkatter som har gitt både ham og konen Pia store problemer.

"Etter å ha prøvd alt og gjennomgått seks bihuleoperasjoner, var det like før vi måtte kvitte oss med kattene. Men så prøvde vi produktene fra Bio-Life, og det har endret hverdagen vår totalt. Nå går vi ikke rundt og er syke. Min kones allergiske symptomer er så godt som forsvunnet. Etter bare to dager var mine allergiske reaksjoner halvert, og etter halvannen uke var allergien redusert med 75 prosent," forteller 32-årige Peter Nygren.

Hva er dyreallergi?

- Som dyreallergiker er man overfølsom for de proteinene som kommer fra kjæledyrets hår, hudflass, oppkast og urin.

- Allergien kan forårsake nysing, rennende nese og øyne, kløe i øynene, astma og elveblest.

- Det er typisk kontakt med hunder og katter som gir denne formen for allergi. Den kan også oppstå ved kontakt med hamstere, marsvin, undulater og hester. Kilde: http://www.netdoktor.dk/

Relevante kilder:

- Petal Cleanse Efficacy Test, Market Research Solutions Ltd., Oxford, 2000.

- Tovey, ER et McDonald, LG: A simple washing procedure with eucalyptus oil for controlling house dust mites and their allergens in clothing and bedding. Journal of Allergy and Clinical Immunology, Vol 100, nr. 4, 1997

- Woodfolk J.A. et a: Chemical Treatment of carpets to reduce allergen, comparisons of the effects of tannic acid and other treatments on proteins derived for dust mites and cats. Journal of Allergy and Clinical Immunology, 96:325-3, 1995.

Subjects

Energy & Environment

AirCleanse&PetalCleanseKat ny
Download | 1 MB | 3000 x 2400 | .jpg