Kortare tid från idé till produktion

Pressmeddelande november 25, 2015 Personlig utveckling Framgång Framtidsutveckling Kreativitet

Kreativitet och innovation går hand i hand

Mennesker

Lite snabbare, lite mindre, lite billigare. Vår förmåga att skapa tillväxt och välstånd i framtiden är beroende av om vi kan forma och hantera innovationen och nytänkande lika bra som vi har lärt oss att hantera produktion och framställning. För att bli bättre än andra företag är man tvungen att få nya idéer som man inte tidigare har kunnat se och man måste vara kapabel till att göra dessa idéer till verklighet. De flesta företag vill gärna vara innovativa och menar själva att de är just det. Men när det kommer till begreppets innebörd rent praktiskt spelar många olika faktorer in.

Utbildning och innovation är två sidor av samma sak. Vägen mot framgång är där kreativitet och innovation går genom skapandet av en ny självförståelse och förändringsvillighet.

Din hjärna tar emot omkring 11 miljoner intryck i sekunden. Din medvetenhet är endast kapabel att hantera fem till nio upplysningar i sekunden, så om du är mitt i en spännande och kreativ tankeprocess och en av dina kollegor i den andra delen av rummet höjer rösten eller börjar skratta, så är den goda idéen antagligen borta.

Förmågan att kommunicera, samarbeta och förstå konsekvenserna av ett särskilt beteende och arbeta medvetet med de psykologiska verktyg som finns, är minst lika avgörande som akademisk expertis, även när det kommer till innovation.

En av Nordens största ledarskapsutbildningar – Probana Business School´s Mini-MBA, har en egen modul som behandlar just ämnet innovation. Besök www.probana.se för mer information.

Personlig utveckling Framgång Framtidsutveckling Kreativitet