VBG lanserar underkörningsskydd med ställbara armar

Pressmeddelande november 23, 2015

Den nya produkten EUFA är marknadens förste utskjutbare underkörningsskydd där man med grundkomponenter enkelt kan ställa in skyddsbalkens armlängd enligt önskad monteringshöjd.

VGA USE1

Kravet på helfordonsgodkännande har gjort det omöjligt för enskilda påbyggare att fortsätta montera sina egentillverkade lösningar utan att genomgå en dyr certifiering. Därför lanserar VBG GROUP TRUCK EQUIPMENT nu underkörningsskyddet EUFA (Endplate Underrun Protection Foldable and Adjustable) med armar som är ställbara utifrån behovet av olika monteringshöjder och chassier. Därmed är underkörningsskyddet ännu mera flexibelt än de befintliga fällbara lösningarna, och man kan enkelt och bekvämt ställa in skyddsbalkens armlängd enligt önskad monteringshöjd.

Levereras ohålad eller med monteringsplattor

EUFA kan levereras ohålad, i tre olika förhålade monteringsplattor samt med skyddsbalk, armar, och balanseringsfjädrar som monteras på fordonet enligt kundens önskemål.

– Fördelarna är i första hand att armarna är ställbara utifrån behovet av olika monteringshöjder och chassier. Därmed utgör systemet ett viktigt tillägg till vårt kompletta program av provade och certifierade underkörningsskydd för lastbilar och släpfordon. Systemet är anpassat för de flesta förekommande fordonstyper, rambredder och monteringsbehov, säger Gunnar Nyvaller på VBG GROUP TRUCK EQUIPMENT.

Uppfyller alla krav

– EUFA är noga utprovad och uppfyller alla internationella mått- och hållfasthetskrav enligt ECE R58 revision 2. På detta sätt får påbyggarna flexiblare lösningar med begränsat antal komponenter medan åkarna kan känna sig trygga att produkten är godkänd vid årlig kontroll, fastslår Gunnar Nyvaller.

Produkten är anpassat till VBG:s övriga gavel- och balkprogram för förhålade bilramar. Förhålade monteringsplattor finns till Scania och Mercedes (50 x 50), Volvo och Renault (50 x 60) samt Iveco (45 x 45). Likasom VBG:s övriga komponenter har EUFA ett unikt korrosionsskydd med zinkmanganfosfatering, ED-dopp och en högblank pulverlack som ger extra lång livslängd och låg totalkostnad.

VBG GROUP ABi Vänersborg är moderbolag i en koncern med tillverknings- och försäljningsbolag i Europa, Indien och USA. Gruppen är uppdelad i tre affärsområden, VBGGROUP TRUCK EQUIPMENT, EDSCHA TRAILER SYSTEMS och RINGFEDER POWER TRANSMISSION, med produkter som marknadsförs under välkända och starka varumärken. Varumärket VBG representeras i Sverige av VBG GROUP TRUCK EQUIPMENT.www.vbggroupsales.eu