Test dit syn i sofaen med ny online synstest

Pressemeddelelse oktober 8, 2015

Det skal være nemmere at få et skarpere syn. Derfor lancerer Synoptik i anledning af Synets Dag en online synstest, hvor man nemt kan teste sit syn gennem tre små opgaver. Kundechef Poul O. Kuhberg fra Synoptik håber, at tiltaget kan give det sidste skub til at gøre noget ved sagen, hvis det kniber med synet. Mange udskyder nemlig at få lavet en synsprøve, viser ny undersøgelse.

Online synstest fra synoptik

I en travl hverdag er det ikke altid et besøg hos optikeren, som ligger øverst på huske listen. Det er en af grundene til, at mange danskere udskyder at få tjekket synet. Selvom mange har på fornemmelsen, at de ikke ser optimalt. Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov, har foretaget for Synoptik.

Konkret viser undersøgelsen, at hver fjerde dansker, som ikke bruger briller eller kontaktlinser, er i tvivl om eller overbevist om, at de burde bruge enten briller eller linser. Blandt de uafklarede har en tredjedel været i tvivl to år eller længere uden at komme af sted til optikeren.

Derfor vil Synoptik nu gøre sit til, at flere danskere får klarhed om deres syn. Og det starter med en synstest – en der nu kan tages på tre minutter i toget eller hjemme i sofaen, kun bevæbnet med en smartphone, tablet eller pc. Gennem tre små opgaver, som udfordrer øjnene, giver en nye online synstest fra Synoptik et fingerpeg på, om det ville være en fordel at smutte forbi optikeren og få lavet en certificeret synsprøve. Den nye online synstest lanceres på Synets Dag, torsdag den 8. oktober.

Synets Dag markeres verden over den første torsdag i oktober, og i år er temaet for dagen ”Eye care for all”. Blandt andet derfor har Synoptik valgt denne dag til lanceringen af deres online synstest, hvor målgruppen netop er de borgere, som sjældent eller aldrig har fået tjekket deres syn.

Et venligt skub mod et skarpere syn

Ifølge Kundechef Poul O. Kuhberg fra Synoptik   er målet med online testen at give folk et venligt skub mod et liv med et skarpere og mere komfortabelt syn – men på en sjov måde uden løftede pegefingre.

”Vi ser jo klart i undersøgelsen og fra vores dagligdag i butikken, at et optikerbesøg godt kan ryge ned på listen over gøremål i en travl hverdag. Blandt andet derfor går mange faktisk rundt med nedsat syn i flere år uden at få gjort noget ved det. Med den nye online synstest prøver vi på en anderledes måde at minde folk om, at et godt syn er værd at prioritere,” siger Poul O. Kuhberg.

Den online synstest kan ikke erstatte en synsprøve hos en autoriseret optiker, men ifølge Poul O. Kuhberg, er testen en succes, hvis den kan give nogen det sidste puf til at få lavet en synsprøve og derved hjælpe dem til et bedre syn.

”Et bedre syn starter med en certificeret synsprøve, og forhåbentligt kan denne lille gimmick minde folk om, at der er meget at hente ved et godt syn og ingen grund til at udskyde en synsprøve i flere år. Det bliver synet ikke bedre af,” siger Poul O. Kuhberg. ”Snarere tværtimod.”

Den online synstest er tilgængelig på Synoptiks hjemmeside www.synoptik.dk fra torsdag den 8. oktober. Testen virker både på smartphone, tablet og pc.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Synoptik

Synoptik blev etableret i 1931 og er med 102 butikker i Danmark førende inden for salg og service af briller, kontaktlinser og solbriller. Virksomheden er en del af en af verdens største optikerkæder, GrandVision, der har over 5800 butikker i 43 lande. Synoptiks mål er at yde markedets bedste service og rådgivning til super skarpe priser.

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført i juni 2015 af analyseinstituttet YouGov for optikerkæden Synoptik. Der er i alt gennemført 2008 CAWI-interview med danskere i alderen
18-74 år. Data er vejet på dimensionerne køn, alder og geografi på baggrund af et ideal fra Danmarks Statistik, således at resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i relation til ovenstående målgruppe.